AW101_Sequence 04.00_00_00_00.Still001

På søk- og redningsoppdrag med nye SAR Queen

To personer er savnet i fjellet uten mobildekning. Kan SAR Queen finne dem?

12. juni 2017 ble det nye hangarbygget på Luftforsvarets base Sola åpnet av justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen sammen med forsvarsminister Ine Eriksen Søreide. Et av de nye norske redningshelikoptrene, AW101, kom på besøk til Sola fra England og hadde en oppvisning for de besøkende.  
/
AW101, Norways new Search and Rescue Helicopter, visited Sola Air Base in conjunction with the opening of a new Hangar for the 330th Squadron.

Når alarmen går ved 330 skvadron, har Bjørn og resten av besetningen hans maks 15 minutter på å komme seg opp i lufta.

Redningsmenn ved 330 skvadronen på sola under utsjekksflyging / Rescuer students from 330 squadron at Sola during check out flights

Oppgaven deres er å drive søk etter mennesker og å redde liv.

AW-101 redningshelikopter

Nå gjør de det med et nytt helikopter: SAR Queen – Dronningen av «search and rescue».

På vakt er Bjørn og resten av besetningen hans forberedt på å rykke ut når som helst. De er kontinuerlig oppdatert på værforholdene, og helikopteret skal ha blitt fylt på med drivstoff. I neste sekund kan det jo komme en melding.

– Vi er glad i å være på beredskap. Vi vet jo at det redder liv, sier flyver og nestkommanderende (NK) på 330 skvadron, major Bjørn Bottolfs.

Dyktige og menneskelige livreddere

De er et godt team på seks personer. En fartøyssjef, en styrmann, en heisoperatør, en sensoroperatør, en redningsmann og en anestesilege. Alle har hver sine oppgaver når alarmen går. Helikopteret skal taues ut av hangaren, og så har alle konkrete arbeidsoppgaver for å starte opp systemene. Innøvde prosedyrer gjør at de kommer seg raskest mulig opp i lufta.

Når alt av prosedyrer er på plass og de er på vei mot skadestedet, kommer tankegangen av ulike scenarioer. De vet hvor de er på vei, men hva er det som venter dem? Har fiskerne fra båten druknet? Hvor mange er tatt av skredet? Hvordan går det med de to som er savnet i fjellet uten mobildekning?

«Vi er ikke maskiner, men vi prøver å få det tekniske til å bli så optimalt som mulig. Som menneske blir jobben spesiell. Vi har reaksjoner, tanker og følelser, og heldigvis for det.»

Bjørn Bottolf, flyver og fartøyssjef på SAR Queen

SAR-hverdagen

Besetningen ombord jobber godt sammen i sin hverdag med search and rescue (SAR). Om oppdragene fungerer direkte bedre med helikopteret SAR Queen tror Bottolfs er en overdrivelse. Det skal sies at redningsoppdragene med Sea King også fungerer veldig bra.

– Samtidig ser jeg noen steder at vi kan løse oppdrag med SAR Queen raskere, fordi vi på denne nye maskinen har fått noen systemer som Sea King mangler, sier Bottolfs.

Skjermbilde 2021-02-17 kl. 11.06.14

To personer er meldt savnet i Sirdal. De har med mobiltelefon, men den er uten dekning. Er det likevel mulig for SAR Queen å spore dem?

SAR Queen er et splitter nytt og moderne søk- og redningshelikopter med store kapasiteter. Kabinen er stor, og helikopteret kan med høy hastighet fly over lang distanse. Med sin avisingsfunksjon av rotorblader kan SAR Queen operere i isingsforhold. Det gjør at det kan velge å fly direkte over fjell i iskalde skylag, istedenfor å fly langs kysten.

Sparer tid og energi

– Nye kapasiteter gjør altså at vi kan være raskere, og slipper å bruke unødvendig energi hos crewet på for eksempel å fly strekninger som for SAR Queen blir sett på som en omvei, sier flyveren.

Det nye helikopteret er også utstyrt med avanserte søkesystemer med bedre radarer og bedre varmesøkende kamera. I tillegg har helikopteret et mobilsporingsverktøy som kan finne nøyaktig posisjon til noen som er savnet, selv om vedkommende ikke har dekning.

Under aksjonen i Sirdal hadde de to savnede mangel på mobildekning. Det kunne blitt en veldig krevende operasjon, men den nye teknologien gjorde at besetningen kunne løse oppdraget på en rask og effektiv måte.

– Grunnet mobilsporingsverktøyet på SAR Queen kunne vi kommunisere med de som var savnet. Da fant vi raskt ut at folka var i god behold. Dermed trengte ikke besetningen å bruke mye tid og ressurser på det, men kunne istedenfor være klar til neste oppdrag, sier Bottolfs.

Det er det alt handler om. Hvis besetningen bruker mye tid på ett oppdrag, er de mindre klare til det neste. Det trengs litt hviletid før neste oppdrag, og det vet de jo aldri når kommer.

image5

«Vi sparer tid hos pasienten, og sparer crewet for slitasje. Istedenfor å fly i 200 fot, flyr jeg heller i 6000 fot over mye av turbulensen, fordi jeg har et avisingssystem. Det er en ganske stor forandring. SAR Queen klarer å ta noe mer av belastningen på dette området som gjør at crewet sparer energi.»

Bjørn Bottolfs, fartøyssjef

Unike oppdrag krever unike løsninger

På veien ut mot et skadested diskuterer besetningen hva de kommer til å møte, mens håndgrepet er på autopilot. Likevel går ikke den konkrete løsningen av oppdraget automatisk. Hvert oppdrag er unikt, og derfor må besetningen gjøre jobben hver gang. De må minimere risikoen, både for seg selv og for pasienten.

– Det er kanskje den dimensjonen som gjør denne jobben så spennende og tilfredsstillende. Det hjelper ikke at du gjorde det riktige i går, du må fremdeles finne den riktige løsningen i dag, sier Bottolfs.

Idet Bjørn og resten av besetningen drar ut på et oppdrag, er de systematiske og rasjonelle. De jobber med å finne så mye informasjon de kan før de ankommer skadestedet. Sammen med redningssentralen prøver de å få et så godt bilde som mulig av det som møter dem. Det handler om å få en best mulig situasjonsoversikt.

Deretter diskuterer de mulige løsninger. Skal de heise eller lande? Avhengig av situasjonen vil løsningen være ulik. Hvordan er skadeomfanget? Hvilket sykehus skal pasienten fraktes til? Hvor mye drivstoff har de? Besetningen forbereder seg på flere situasjoner, og har gjerne en plan A, B, C og kanskje en plan D. Alt handler om at pasienten skal få den beste og raskeste behandlingen den kan få.

Når de ankommer skadestedet vil de ulike planene besetningen har lagt, ofte styre hva som blir valget når de kommer fram. I hvor umiddelbar fare er en person som er savnet i fjellet? Kanskje besetningen må godta økt risiko for å komme bedre ut på den andre siden når oppdraget er fullført. Om en person sitter på en holme når båten har gått ned, eller ligger i vannet og holder på å drukne, har mye å si for tidsbegrensingen man har for å løse oppdraget.

Nytt verktøy, samme typer oppdrag

For å kunne gjennomføre søk- og redningsoppdrag kreves det dyktig personell og et velfungerende helikopter. I nesten femti år har Sea King rykket ut til både skadde og savnede. Nå har SAR Queen tatt over denne oppgaven på Sola. Framover skal nykommeren fases inn på Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø. 

Fra avdeling Sola er nye SAR Queen med og redder mennesker fra både hav, fjell og land. Oppdragene er ikke annerledes enn de har vært med Sea King, men verktøyet som besetningen bruker er nytt. Helikopteret er byttet ut, men det er satt i samme rolle. Forberedelsene for besetningene har altså vært å lære seg det nye systemet på SAR Queen for å kunne jobbe så effektivt som mulig i en SAR-hverdag. Det er flinke, erfarne fagfolk som skal operere helikopteret, og det er tross alt besetningen som er viktigst for at oppdragene skal lykkes.

Det er mye Bottolfs setter pris på med å jobbe som en del av en besetning i et søk- og redningshelikopter.

– Vi er seks spesialister i hvert vårt fag, men vi har en helt spesiell følelse av fellesskap. Alle prøver å gjøre hverandre så gode som mulig. Når vi drar mot det samme målet og har løst situasjoner på en bra måte, bekrefter det at besetningen er utrolig god. Det er en stor tilfredsstillelse når vi med ulike ekspertiseområder mestrer oppdrag sammen, sier Bottolfs. 

Fakta

  • Beredskapstallet for redningshelikoptertjenesten (RHT) var i fjor på 98,8%. Det betyr at RHT nesten kontinuerlig har hatt et helikopter på beredskap. I tilfeller der én base er av eller har redusert beredskap, skal nabobasen i noen grad kompensere. Ved avdeling Sola har beredskapen vært på hele 99,6%. Det er samtidig ingen oppdrag som SAR Queen ikke har løst.
  • 330 skvadron er underliggende Redningshelikoptertjenesten (RHT). I tillegg til Sola har de baser på Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.