Kystvakt helikopteret NH90 øver på heising fra KV Senja / Coastguard helicopter NH90 pratice lifting from coastguard ship Senja

Når det virkelig gjelder

Da den russiske fiskeren falt om blant fisk og maskiner, var det milevis med hav i alle retninger. Lyden av et helikopter var lyden av håp.

August 2019: Vinden sørger for at den bitende kulda trenger seg inn i klærne til dem som jobber på dekket på frysetråleren. Fartøyet ligger i Barentshavet. Nærmeste havn er langt unna – uansett om du regner i nautiske eller vanlige mil. Går noe galt her ute, er man alene.

Kystvaktskipet «Andenes» er på en rutinemessig patrulje utenfor Spitsbergen. Det er ettermiddag, men solen står fortsatt høyt på himmelen. Inspektører fra KV «Andenes» sitter i et stort NH90-helikopter som durer over havet. Festet i en vaier blir de sakte heist ned i den norske frysetråleren «Tønsnes» for å foreta en fiskeriinspeksjon. 

Jonas Markussen var en av de to inspektørene som ble heist om bord. De hilser på kapteinen og slår av en prat, før de tusler ned til «fabrikken» under dekk. Det er her fiskebåtene produserer og fryser fisken de fanger. Det er en voldsom støy og intens lukt, akkurat slik en fiskefabrikk skal være. Store maskiner dominerer plassen, og en kan høre mekaniske, våte lyder. Inspektørene deler seg og ser på produksjonen, måler lengden på fisken, kontrollerer forholdene og sørger for at alt er som det skal være.

Akutt førstehjelp

Plutselig roper den andre inspektøren på Jonas. Han løper bort og ser at det har samlet seg en gruppe rundt en fisker som sitter på dørken. Han mumler noe uforståelig på russisk, holder seg til brystet og lener seg mot en metallstang. Han har plutselig falt og akkurat blitt tatt imot av en kollega.

Jonas er eneste om bord med Forsvarets utvidede førstehjelpskurs. Han må raskt finne ut hvor alvorlig det er. Han peker og gir klare meldinger til de andre.

Mannen er bevisst, men uklar. Han har tydelig vondt i brystet og er delvis lammet i den ene armen. De trenger hjelp. Den andre inspektøren løper opp på broen og varsler KV «Andenes».

Fra ett sekund til et annet er stemningen endret fra en rolig inspeksjon til en nødsituasjon.

Sekundene teller

Mannen blir lagt på en båre, og alle fiskerne i nærheten tar i et håndtak hver. De bærer ham opp og ut av støyen nede i fabrikken.

Jonas setter seg ned ved siden av pasienten. De befinner seg i garderoben, et roligere sted med godt lys. En andpusten fisker haster inn døren med oksygenmaskinen i armene. Like etter kommer en annen fisker med en blodtrykksmåler. Alle har adrenalin i blodet og er omgitt av slanger og ledninger om hverandre. Jonas dirigerer det hele og får satt opp et alternativt hospital omkring pasienten. Han frykter hjerneblødning eller hjerneslag.

Så begynner ventetiden.

I lufta på rekordtid

Det er nærmere 50 nautiske mil mellom de to fartøyene. Mens tiden snegler seg av gårde på «Tønsnes», er stemningen en annen på KV «Andenes».

Skipssjefen lytter til stemmen fra inspektøren som ber om umiddelbar medisinsk assistanse. Helikopteret har akkurat kommet tilbake, men blir umiddelbart bedt om å være standby. Skipssjefen avslutter samtalen og sier: «Vi slår alarm».

Nå teller hvert sekund.

Kystvaktens vaktsjef, Sysselmannen på Svalbard og radio Medico må kontaktes og informeres. I tillegg opprettes en forbindelse med hovedredningssentralen. Det er de som skal koordinere det meste. Klokka er 15.44.

«Kan helikoptercrew og DOC komme til operasjonsrommet.» lyder det over høyttaleranlegget. DOC er forkortelse for doctor – fartøyets egen lege.

Nede i helikopterhangaren er flydekksmannskapet i full sving. De vernepliktige jobber på spreng for å klargjøre helikopteret for takeoff.

Kraftig vind og høy dur slår mot flydekksmannskapet idet det store NH90-helikopteret letter og forsvinner ut av syne. Vanligvis tar det 30 minutter å få helikopteret i lufta. Nå forlater det dekket på 12.

Universitetssykehusene i Bergen og Tromsø kommuniserer tett og avklarer at pasienten skal evakueres i NH90-helikopteret til Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø.

Lyden av håp

Jonas sjekker jevnlig pust og puls. Endelig høres rotorduren i det fjerne. Hjelpen er på vei.

Legen og redningsmannen fires ned på tråleren. De haster mot pasienten og gjør en kort vurdering. Han må til sykehus – fort.

Tønsnes befinner seg nå 385 nautiske mil (710 km) unna sykehuset i Tromsø.

Redningsmann og legen begynner umiddelbart klargjøring til evakuering av pasienten. Pasienten heises opp. Lyden og vinden fra det store helikopteret er overveldende. Like etter blir legen og redningsmannen heist opp og fortsetter den medisinske behandlingen. Igjen forsvinner helikopteret inn i horisonten.

Reddet

Ved ankomst sykehuset står sykepleiere og leger ute ved helikopterdekk. De er klare for å ta imot pasienten. Det er 5 timer og 21 minutter siden mannen falt om. Denne gangen var heldigvis redningen i nærheten – den russiske pasienten er i god behold.

kv-andenes-vinterovelse.JPG
KV «Andenes» under vinterøvelsen Cold Response i 2018. Arkivfoto: Forsvaret

Disse deltok i operasjonen:

  • NH90 er Forsvarets multirollehelikopter. Det opereres av 337 skvadron på Bardufoss flystasjon og leverer tjenester i kystvaktoppdrag, søk- og redningsoppdrag, medisinsk evakuering, antiubåtoperasjoner, kontraterror, spesialoperasjoner og overvåking.
  • KV «Andenes» er et kystvaktskip i Nordkapp-klassen. Skipsklassen er godt egnet for operasjoner i de nordlige havområdene våre, og er utstyrt med hangar og helikopterdekk for NH-90-helikopter.
  • Radio Medico er en medisinsk rådgivningstjeneste for skip, etablert ved Haukeland universitetssjukehus. Rådgivingen foregår over radiosamband og formidles av Kystradio Nord.
  • Bjørnøya meteorologiske stasjon er som navnet forteller, vår meteorologiske stasjon på Bjørnøya. Stasjonen er bemannet av ni personer og to hunder. Ved stasjonen er det etablert drivstoffdepoter for helikoptre.
  • Hovedredningssentralen Nord-Norge er overordnet ansvarlig for all redningstjeneste – sjø-, land- og luftredning, i den nordlige delen av Norges redningsansvarsområde.