Rapporten etter Kebnekaise-ulykken
Flere brister i sikkerhetsrutinene førte til Hercules-ulykken i Sverige i fjor.
Havarikommisjonens rapport konkluderer med at en rekke ulike brister i sikkerhetsrutiner førte til Hercules-ulykken i Sverige 15. mars i fjor.
Hercules-flyet ble klarert for nedstigning av flygeleder i Kiruna til et nivå som ligger utenfor det svenske Luftfartsverkets kontrollerte luftrom. Dette var et nivå som ikke ga tilstrekkelig avstand til terrenget, og dermed førte til at flyet kolliderte med fjellet Kebnekaise.
Rapporten viste dessuten at flygelederen som satt alene i tårnet i Kiruna, hadde lite erfaring, særlig med innflygninger fra vest, der flyet kom fra. Manglende radardekning i området gjorde at flytrafikktjenesten heller ikke kunne følge opp og lede flyet.
Skal styrke sikkerheten
Sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter, generalløytnant Morten Haga Lunde, forteller at rapporten blir svært sentral i arbeidet med å sikre militære operasjoner i tiden som kommer.
– Jeg opplever at kommisjonen har gjort et særdeles grundig og solid arbeid med rapporten. Militær aktivitet innebærer alltid en form for risiko, men Forsvaret tilstreber å gjøre alle operasjoner så sikre som overhodet mulig til enhver tid. Kebnekaise-ulykken får vi dessverre ikke gjort noe med, men rapporten blir svært sentral i arbeidet for å styrke sikkerheten rundt militære operasjoner i tiden som kommer, sa han under pressekonferansen tirsdag formiddag.
Systemet varslet ikke om kollisjonsfare
Rapporten konkluderer med at det norske Luftforsvaret ikke har gode nok rutiner for å forhindre at luftfartøyene går under laveste, sikre flygenivå. Havarikommisjonen fant også mangler i rutiner når det gjelder planlegging og oppfølging av flyoppdrag. Systemet TAWS, som er Hercules sitt bakkeanti-kollisjon- og terrengvarslingssystem, viser ved taktisk flygning ingen terrengdata nord for 60 breddegrader.
Systemet har fungert som det skal, men i og med at det ikke har hatt terrengdata å vise til, har ikke systemet varslet om kollisjonsfare.
– Takket være at vi hele tiden har fått løpende tilbakemeldinger fra havarikommisjonen, er det flere punkter i rapporten Luftforsvaret allerede har tatt tak i. Vi har blant annet foretatt grundige gjennomganger av sjekklister og prosedyrer ved bakkekollisjonssystemet. Vi er i gang med å sikre at prosedyrene for oppgavene som tidligere tilhørte navigatøren, nå ivaretas i de nye Hercules-flyene, sier generalinspektøren for Luftforsvaret, generalmajor Finn Kristian Hannestad.
I tiden etter ulykken har Luftforsvaret brukt mye tid på å følge opp de pårørende, kollegaer og berørte avdelinger i Forsvaret.
– Framover nå vil vi legge vekt på å følge opp punktene i rapporten. Rapporten påpeker svakheter og brister i Luftforsvarets rutiner. Jeg opplever at dette nå blir godt ivaretatt gjennom de punktene som er presisert i rapporten, sier Hannestad.