Militær erfaringslæring i teori og praksis (METOP)
Dette prosjektet vil undersøke hvordan Forsvaret utvikler og anvender erfaringslæring i operasjoner, enten det er i reelle skarpe konfliktsituasjoner eller under øvelser, og i utdanningen ved de ulike avdelingene ved Forsvarets høgskole.
Prosjektet vil blant annet analysere militærhistoriens rolle i profesjonsutdanningen ved Forsvarets høgskole (med historiske forløpere). Det knytter seg helt spesielle utfordringer til utvikling og formidling av erfaringsbasert kunnskap på alle fagfelt, men den militære profesjonen står overfor særlige utfordringer. Dette har bidratt til å gi militærhistorien en sentral rolle i den militære profesjonsutdannelsen både i Norge og i andre land.
I tillegg til lessons learned-perspektivet fyller imidlertid historiebruken i offisersutdannelsen også andre funksjoner, herunder karakter- og identitetsbyggende formål.
En bredt anlagt undersøkelse av historiebruken ved Forsvarets læresteder, som både undersøker utviklingen over tid og analyserer forholdet mellom de ulike funksjonene, kan kaste verdifullt lys over betingelsene for erfaringslæring og over Forsvarets kultur – inkludert om denne kulturen kan stå i veien for å nyttiggjøre seg erfaringer.