Emneside for ET209 Etterretningssvikt og strategisk overraskelse
Hva lærer du
Emnet skal gi studentene kunnskap om ulike fenomener som kan lede til etterretningssvikt og strategisk overraskelse, herunder analysesvikt, innhentingssvikt, organisasjonssvikt, diskurssvikt, politisering, villedning og informasjonsnektelse. Emnet gir også forståelse for etterretningsdialogen sin betydning for kvaliteten på beslutningsstøtten fra etterretning.
-
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten…
- Har kunnskap om de ulike teoriene på etterretningssvikt og deres opphav og historie.
- har kunnskap om hvordan problemer med formell slutningsteori, kognitive fallgruver, politisering, samt informasjonsnektelse og villedning påvirker etterretningsprosessen generelt og analyseprosessen spesielt.
- ha bred kunnskap om hvordan etterretningssvikt, informasjonsnektelse og villedning til sammen bidrar til strategisk overraskelse.
- har kunnskap om hvordan de ulike typer etterretningssvikt kan påvirke beslutningsstøtte
- har god kunnskap om etterretningsdialogens rolle i en helhetlig etterretningsprosess, med spesielt fokus på utforming av etterretningsbehov og styringsdelen
Ferdigheter:
Studenten…
- kan identifisere kognitive fallgruver som påvirker etterretningsanalyse.
- kan forholde seg til informasjonsnektelse og villedning i rollen som analytiker.
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan bidra til å motvirke strategisk overraskelse på bakgrunn av etterretningssvikt, informasjonsnektelse og villedning.
- kan bidra kvalitativt i en etterretningsdialog for å bedre oppdragsgivingen av etterretningsbehov, herunder identifisere potensiell beviste eller ubeviste forsøk på påvirkning.
-
Arbeidsformene vil bestå av individuelle forberedelser, skriftlig innleveringer, leksjoner, studentpresentasjoner, gruppediskusjoner og seminar.
-
Pensum
Pensum består av artikler og utdrag fra akademiske bøker, og utgjør ca. 500 sider. Pensum vil kunne revideres av emneansvarlig med bakgrunn i nye publikasjoner eller utvikling på fagområdet. Enkelte elementer kan derfor bli lagt til eller erstattet med annen tilsvarende litteratur. En pensumliste presenteres for studentene i starten av det aktuelle semesteret. Gjeldende pensumliste i dette emnet:
Dahl, Erik J. Intelligence and Surprise attack (2013), 277 sider
Neuman, I. & Smith, M. L. (2005),‘Missing the Plot? Intelligence & Discourse Failure’, Orbis, Vol. 49, no. 1
Betts, Richard & Mahnken, Thomas, Paradoxes of Strategic Intelligence, 210 sider
Richard K. Betts (1988) Policy‐makers and intelligence analysts: Love, hate or indifference?, Intelligence and National Security, 3:1, 184-189, DOI: 10.1080/02684528808431934
-
Arbeidskrav
Det er et krav at studentene opptrer aktivt i timene. Det er obligatorisk fremmøte på all undervisning og gruppearbeid.
Vurdering:
Vurderingsform: Essay
Tidspunkt: 4.semester
Varighet: 30 dager
Karakterskala: A-F
Kommentar til vurdering: Individuelt skriftlig essay på 1500 ord +/- 10 % som skrives hjemme. Det benyttes to interne sensorer.
Tillatte hjelpemidler: Alle. Det forutsettes at arbeidet er et selvstendig arbeid.
-
Forkunnskapskrav
Krav til bestått ET105 Introduksjon til etterretningsprofesjonen, og ET106 Vitenskapelige retninger innen etterretningsanalyse.
Emnets oppbygning
Emnet gjennomføres intensivt over tre uker, eller fordelt over hele semesteret. Studentene gis normalt seks timer styrt aktivitet pr dag i undervisningsuken. Det forventes at studentene gjør individuelle forberedelser til undervisningsaktiviteten. Emnet avsluttes med et essay på 1500 +/- 10% ord.