Emneside for ING3213 Ledelse av ingeniøroperasjoner

Hva lærer du

Emnet Ledelse av ingeniøroperasjoner utgjør en større praksismodul for anvendelse og videreutvikling av kunnskap og ferdigheter lært gjennom de første årene av studiet. Kadettene skal rekognosere, prosjektere og planlegge gjennomføring av konkrete ingeniørarbeider i felt, for så å organisere og lede en ingeniørenhet i utførelsen av arbeidet. Kadettene vil også få en utvidet forståelse av profesjonsgrunnlaget for ingeniøroffiserer i et internasjonalt samarbeid gjennom en studietur der fokuset er ingeniørroller og ingeniøroppgaver i en internasjonal ramme.

  1. Med fullført og bestått emne skal studentene være i stand til å:

    Kunnskap

    • kunnskap innen helhetlig systemtenkning

    • kjennskap til krav, metoder og verktøy for teknisk beskrivelse og arbeidstegninger

    • Kunnskap om teorier og metoder for prosjektledelse, herunder planlegging, organisering, oppfølging og ledelse av ingeniøroperasjoner

    • kjennskap til Forsvarets konsepter for stillingsbygging og feltfortifikasjon

    • kunnskap om krav og løsninger som nyttes i forbindelse med Airfield Damage Repair (ADR)

    Ferdigheter

    • anvende begreper og metoder knyttet til styring og ledelse av ingeniøroperasjoner i felt

    • gjennomføre en rekognosering med innsamling av relevant informasjon i felt

    • omsette kunnskap fra tekniske spesialiseringsemner til praktisk utførelse i felt

    Generell kompetanse

    • planlegge, lede og gjennomføre en ingeniøroperasjon i et internasjonalt miljø og vurdere om det har blitt utført på en hensiktsmessig måte

    • være seg bevisst den historiske utviklingen innen eget fagområde

    • presentere og kommunisere utført arbeid gjennom dokumentasjon relevant for Forsvaret

    • vurderer etiske, miljømessige, økonomiske og helsemessige konsekvenser innfor fagfelt i et livsløpsperspektiv


  2. Emnet er bygget opp som en felles læringsaktivitet for begge spesialiseringene (MilAnlegg og MilGeo) i ingeniørprogrammet, og består av følgende tre moduler:

    Praksismodul 1 skal kadettene rekognosere, prosjektere og planlegge gjennomføring av konkrete ingeniørarbeider i felt, herunder gjøre nødvendige forberedelser til å starte gjennomføring av ingeniørarbeidene.

    Praksismodul 2 skal kadettene organisere og lede en ingeniørenhet i utførelsen av arbeidet planlagt i modul 1. Modul 2 vil normalt ha en varighet på inntil tre uker og avsluttes med innlevering av dokumentasjon på utført arbeid i henhold til retningslinjer. Arbeidet foregår i tett samarbeid med blant annet Forsvarsbygg og ulike avdelinger i Hæren.

    Praksismodul 3 skal kadettene gjennomføre en studietur der fokuset er ingeniørroller og ingeniøroppgaver i en internasjonal ramme, primært i NATO. Praksismodulen vil gi kadettene kjennskap til internasjonalt samarbeid, og vil gi en utvidet forståelse av profesjonsgrunnlaget for ingeniøroffiserer.

    • Andersen, E. S. Grude, K.V. Haug, T. (2015) Målrettet prosjektstyring. NKI Forlaget (kap. 1-8, 10-11)

    • Forsvarets Overkommando / Hærstaben (1982) UD 9-13-1 Feltarbeider alle våpen, Planlegging og ledelse.

    • Forsvarets Overkommando / Hærstaben (1982) UD 9-13-2 Feltarbeider alle våpen, hefte 2, Fortifikasjon. 

    • Hærens våpenskole (2010) Håndbok for kamuflasje

    • Hærens våpenskole (2016??) Håndbok for plan og beslutningsprosess for kompani og eskadron

    • Hærens våpenskole (2019) Håndbok i ingeniørrekognosering

    • Hærens våpenskole (2011) Håndbok for maskintroppen i felt

    • Hærens våpenskole (2019) Håndbok i feltetablering (Hele boka minus kap 4.6 og vedlegg)

    • Forsvaret (siste oppdaterte digitale versjon) UD 2-1 Forsvaret sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

    • Forsvarsbygg (2018) Håndbok for skyte- og øvingsfelt 2020-2022

    • Baseforsvarsskvadronen (1999) Airfield Damage Repair Undervisningskompendium

    • NATO (2016) AATMP-03 Airfield damage repair

    • Forsvaret (2020)  Forsvarets grunnsyn på ledelse

  3. Arbeidskrav: Fullførte praksismoduler

     

    Sluttvurdering: Individuell prosjektoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått