Emneside for ING3303 Marinefartøy, flyteevne og konstruksjon

Hva lærer du

Emnet skal gi nødvendig skipsteknisk kunnskap til å betjene, vedlikeholde og føre tilsyn med fartøyer i rollen som maskin- og havarioffiser i Marinen. Det skal danne et godt faglig grunnlag for bacheloroppgaven og videre studier.

Emnet har følgende faglige innhold: Skipets geometri og hydrostatikk: Framstilling av linjetegning, beregning av hydrostatiske størrelser og koeffisienter, Kurveblad / hydrostatiske tabeller, Bonjean-kurver, lastemerker, Undervannsbåters hydrostatikk, stabilitet, trim og likevektspolygoner. 

Intakt og skade stabilitet, overflatefartøyer: Tverr- og langskips stabilitet. Lasting, lossing, krengeprøve, vektregnskap, Effekt av fri væskeoverflate og skade til sjø, Stabilitet ved dokking/grunnstøting, Framstilling av GZ kurver fra linjetegning, Dynamisk stabilitet. Militære krav til intakt og skadestabilitet. Havarikontroll. Regler for krigsfartøy. Sjøfartsdirektoratets og klasseselskaps regelverk for handelsfartøy. Gjeldende IMO-konvensjoner (SOLAS, MARPOL og Lastelinje). 

Styrke, struktur og skrogvedlikehold: Oppbygging av skrogstrukturer, tegningsgrunnlaget for bygging av skroget. Materialvalg, Globale og lokale laster på skroget. Belastninger på skrogbjelken i stille vann og for designsjø. Skjærkraft-, moment-, og defleksjonsdiagrammer, Spenningsanalyse av tverrsnitt ved midtstasjonen, Knekning av søyler og platefelt, Sjokklaster og skipets respons, Periodisk besiktigelse og vedlikehold av skroget., Regler/standarder for bygging av krigsfartøy, Sjøfartsdirektoratets forskrifter og klasseselskaps regelverk for handelsfartøy, klassesystematikk. Internasjonale regelverk, IMO og SOLAS. 

Motstand og framdrift: Motstandskomponenter. Metoder for beregning av slepemotstand og slepeeffekt. Modellforsøk i slepetank med tilhørende fullskala prøvedata. Propell og vannjet-teori . Bestemmelse av en propells hoveddimensjoner, propulsjonsvirkningsgrad, kavitasjonsproblematikk, herunder støy fra propulsorer og skrog. Forsøk i kavitasjonstunnel. Dimensjonering av motor og propell til gitt skip. Klutsjer og koblinger, dimensjonering av press og krympeforbindelser. Propell/ror aksler og utmatting 

Sjøgående egenskaper: Fartøyets bevegelser i sjøgang. Møtefrekvens, Response Amplitude Operator (RAO) og bevegelsesspektre. Vurdering av sjøgående egenskaper. Modellforsøk. Demping av rullebevegelsen, ytelser av ulike anlegg, demonstrasjon av rulldemping. 

Manøvreringsegenskaper: Ror og finner. Utforming av skrog og ror i forhold til manøvreringsevnen, modellforsøk av finne. Manøverprøver og NATO krav. Gruntvannseffekter, simulator og modellforsøk. Prosjektering: Prosjektering av fartøyer - fram til byggekontrakt. Livsløpsbetraktninger., Skipsbyggingsmetoder, arbeidsgang på byggeverksted fra kontraktinngåelse til levering. 

Sjømilitære fartøys konsepter: Fartøystyper aktuelle for Sjøforsvaret og teorien bak disse.

Emnet følger STCW-kode: A-III/1, A-III/2 og STCW-funksjon: Maskineri og kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på operativt- og ledelsesnivå.

  1. Kunnskaper

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • gjøre rede for militære og sivile fartøyskonstruksjoner innen stabilitet, havarikontroll, styrke, skipets effektbehov og dynamiske egenskaper, vedlikehold og tilsyn
    • forklare energikonverteringen til propulsjonslinjen og samspillet mellom skip og framdriftsanlegg
    • gjengi gjeldende militært/sivilt regelverk på området

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • resonnere systematisk og løse problemer knyttet til marinefartøyers stabilitet, styrkemessige forhold, bevegelser og energibehovet til framdrift
    • anvende og gjøre rede for virkningsgradene til fremdriftslinjen for ulike fartøysløsninger
    • dimensjonere en delt framdriftaksling med tilhørende press/krympekobling mht. belastning og utmattingsproblematikk
    • bruke fasiliteter og måleutstyr på laboratoriet, samt framstille og tolke måledata
    • bruke relevant dataverktøy til å analysere grunnleggende og mer avanserte forhold

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • kommunisere med andre om skip og propulsjon av skip både muntlig, skriftlig og i et formelapparat
    • forklare hvordan ny kunnskap og metode innen området utvikles, og hvilken betydning dette har for ingeniørfaglig praksis
  2. Det er vektlagt å bruke eksempler fra tjenesten som illustrasjon av emnet.

    • Gjennomgang av pensum med bruk av spørsmål/diskusjoner (ca. 90 t)
    • Regneøvelser og oppgavegjennomgåelse av elev/lærer
    • Elevframføringer, obligatoriske innleveringer, veiledning og selvstudium (ca. 88 t)
    • Laboratorieøvelser og datasimuleringer  (ca. 25t)
    • Prøver

    Emnet koordineres med verkstedopplæringen/seilasperioder og emnene Marint framdriftsmaskineri, Marine turbomaskiner, Maskinkonstruksjon og materilallære samt Maritime maskinerisystemer og overlevelsesevne.

    • Rawson, E. C., & Tupper, K. J. Basic Ship Theory 1 & 2, (5. utg.). Butterworth & Heinmann, ISBN 0750653965 og -73.
    • Woud, H. K., & Stapersma, D. Design of propulsion and electrical power generation systems. IMarEST, ISBN 1902536479.

    Utlevert av faglærer:

    • Manual for programvaren, Paramarine, GRC.
    • Manual for Kongsberg Neptun lastehåndteringssimulator, VLCC-DH.
    • Manual for Autoload  stabilitetsprogram, Nordkapp klassen.
    • Notater og artikler.
    • Kopi av utvalgte kapitler i regelverk, FMA: NRAR,  DNVGL: HSLC-NSC samt IMO (SOLAS, MARPOL og Lastelinjekonvensjonen).
    • Underlag til laboratorie- og dataøvelser.
  3. Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell. Skriftlig eksamen må bestås. Hjelpemidler: Tegne- og skrivesaker. Godkjent kalkulator. Utlevert materiell til eksamen.

    Varighet: 4 timer

    Karakterskala: A-F

    Andel: 70 %

     

    Vurderingsform: Mappevurdering, individuell. Mappen består av prøver, innleveringer og laboratorierapporter. Detaljer oppgis ved semesterstart. Mappekarakter oppgis ved semesterslutt som prosent.

    Varighet: Ett semester

    Karakterskala: A-F

    Andel: 30 %