Emneside for ING3511 Cybermakt
Hva lærer du
Målsetningen med emnet er å gi kadettene en innføring i anvendelse av cybermakt som en del av et stadig mer sammensatt politisk virkemiddelbruk for å fremme staters interesser i fred, krise og krig. Videre vil emnet gi innsikt i hvilke muligheter og begrensninger cyberdomenet gir for å nå politiske og militære målsetninger.
Emnet bygger på ING1501 Cyberingeniørens profesjon og ING3508 Militær informasjonsinfrastruktur
-
Kunnskap
Etter å ha fullført emnet har kadetten:
- Bred kunnskap om sentrale begreper innen cybermakt og cyberoperasjoner, basert på nasjonale og allierte doktriner og konsepter
- Kunnskap om hva som menes med sammensatte virkemidler og hvilken rolle cyberoperasjoner spiller i slike operasjoner
- Kunnskap om politiske, rettslige og etiske faktorer som påvirker operasjoner i cyberdomenet. Herunder det folkerettslige rammeverket som regulerer at stater kan utnytte cyberdomenet til militære formål (Jus ad bellum/in bello)
- Kunnskap om når personvern trer i kraft og typisk tilnærming for beskyttelse og anonymisering av data
- Kunnskap om sentrale aktører innen cybermilitær virksomhet og deres roller og ansvar, herunder grensesnittet mellom CIS støtte og cyberoperasjoner
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
- Anvende kunnskap om cyberdomenet og sikkerhetspolitikk for å foreta begrunnede valg i de deler av den cybermilitære virksomhet studenten selv er en del av, på et etisk, personvernmessig og folkerettslig forsvarlig grunnlag
- Anvende kunnskap om muligheter og begrensninger cyberdomenet har på militære operasjoner på taktisk nivå, både når det gjelder CIS støtte operasjoner og defensive og offensive kapabiliteter i cyberdomenet.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
- Kommunisere effektivt, skriftlig og muntlig om taktiske, operative og strategiske faktorer relatert til bruk av cybermakt tilpasset ulike mottakere
- Bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaring med andre.
-
Blandet læring med forelesninger, obligatoriske prosjektoppgaver, gruppe-/plenumsdiskusjoner som krever tverrfaglig integrasjonen av kunnskap og ferdigheter.
-
Oppgis ved oppstart i emnet
-
Obligatorisk arbeidskrav: Gruppeprosjekt i gitt tema. Temaet gis ut ved skolestart.
Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen
Varighet: 3 timer
Karakterskala: A-F
Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler