Emneside for MILM3201 Utdanning i avdeling

Studiepoeng
15
Studieår
2023
Engelsk emnetittel
Praxis

Hva lærer du

Hensikten med emnet Utdanning i avdeling, er at kadettene er eksponert for relevant og tidsriktig praksis som profesjonsutøvere innen deres respektive våpengren eller troppeart.

Emnet inneholder et par uker med teori på Krigsskolen, og øvrig tid gjennomføres emnet i avdeling (eget våpen), eller på repetisjonsøvelse og har hovedfokus på troppssjefen og sekundært stabsmedarbeideren. 

Kadettene gis nødvendige kurs for å kunne tjenestegjøre i en avdeling på troppssjefsnivå og som linjeleder i praksisperioden.

Kadetter som skal til manøvervåpen vil under det meste av emnets varighet ha et eget plattformkurs.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emnet har kadetten:

    • Bred kunnskap om utdanning og øving av en hæravdeling.

    Ferdigheter

    Etter fullført emnet kan kadetten:

    • Anvende egen erfaring til å oppdatere kunnskap.
    • Anvende faglig kunnskap for å planlegge utdanning og øving av en hæravdeling.
    • Reflektere over relevante problemstillinger for troppssjefer innen ledelse, støtte og administrasjon.
    • Anvende eget våpen eller troppearts kapasiteter i samvirkesystemet.
    • Identifisere kravene de respektive våpen og troppearter stiller til en troppssjef.
    • Anvende teoretisk kunnskap i egen praksis.

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne:

    • Har kadetten innsikt i offisersrollen i daglig tjeneste, trening og øving.
    • Kjenner kadetten til retningslinjer for forsvarlig forvaltning innen personell, materiell og økonomi.
    • Kan kadetten ivareta sikkerhet og måloppnåelse i forbindelse med trening, utdanning og øving. 
  2. Kjernen i dette emnet er praksisperiodene og emnet har varierende læringsaktiviteter og undervisningsformer. Når kadettene er på "on the job" training vil de erfare hvordan avdelingen driftes daglig innen utdanning, forvaltning og øving. På denne måten vil de få et bevisst fokus på forsvarlig forvaltning av personell, materiell og økonomi. Kadettene vil også i løpet av emnet bli gitt et teorigrunnlag innen ledelse, virksomhetsstyring/forvaltning og pedagogikk på Linderud, og ved  praksisavdelingen vil kadettene få definerte arbeidsoppgaver som de får tid til å arbeide med. 

    Offisersutviklingen en sentral del av Utdanning i avdeling. Emnet søker å gi kadettene et realistisk bilde av hva som forventes av offiseren, og skal forberede kadettene til å kunne fungere i avdeling fra første dag etter uteksaminering. Ved bruk av forskjellige lærings- og refleksjonsmetoder i forkant, underveis og i etterkant av praksis forsterkes individuell og kollektiv læring og utvikling. Dette med fokus på individuell og kollektiv evne til å ta beslutninger (fagkompetanse) og evne til å skape oppslutning og samhandling (relasjonskompetanse).

  3. Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
  4. Vurderinger

    Hjemmeeksamen: I slutten av emnet vil kadettene bli gitt en 48 timers hjemmeeksamen. 

    Vurdering: bestått/ ikke bestått.

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell. 

    Gjelder Troppsjef fagkurs del 1 og Plattformkurs.

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått.

    Ved ikke bestått må praksis kontinueres neste år.

  5. Praksisperioder

    Kjernen i emnet er praksisperiodene, hvor kadettene skal erfare hvordan avdelinger el. tilsv. driftes til daglig innen forvaltning og utdanning, trening og øving (UTØ).  Praksisperiodene i emnet gjennomføres hos forskjellige avdelinger eller kurssteder. I utgangspunktet vil kadettene ha et opphold ved den avdeling eller hos den våpen-/troppeart kadetten skal tjenestegjøre i, hvor hovedfokuset er på troppssjefen og sekundært stabsmedarbeideren. Kadettene skal kunne høste erfaringer fra aktiviteter i både stab og tropp for å få forståelse for forskjellige oppgaver og roller ved avdelingen og offisersprofesjonen. Kadettene vil på denne måten få et bevisst fokus på forsvarlig forvaltning av personell, materiell og økonomi.

    De fleste kadettene vil være ved en eller flere avdelinger som driver grunnleggende utdanning av soldater - en virksomhet de aller fleste kadettene vil bli tett involvert i like etter at krigsskoleutdanningen er ferdig. Her vil kadettene i størst mulig grad involveres i planlegging av utdanningen, samt lede utførelsen av den, i den grad forholdene ligger til rette for dette.

    I forbindelse med praksisoppholdene forventes det at kadettene fortløpende gjør seg refleksjoner om utvikling av lederidentitet og relasjonskompetanse. Kadettene vil også bli fulgt opp og få tilbakemeldinger fra Krigsskolens ansatte. I tillegg vil kadettene evalueres av avdelingenes praksisveiledere, som igjen blir fulgt opp av Krigsskolens ansatte.

     

    Alternative arenaer

    Enkelte kadetter (luftvern og manøver) vil i perioden i stedet delta på omfattende funksjonsrettede kurs, som er særegne for visse våpen-/troppearter. Disse kadettene vil benytte kurset som arena for å forstå hvordan utdanning knyttet til sin våpen-/troppeart kan planlegges og gjennomføres. Som kursdeltagere vil de også settes i direkte forbindelse med vedlikeholds- og driftsrutiner - samt kulturen knyttet til dette - som er relevante for sin tjeneste etter endt utdanning. Kursansvarlige legger til rette for kadettens læring knyttet til forvaltning og UTØ, ved å gjøre rede for hvordan kurs og leksjoner er designet og gjennomføres for å ivareta disse dimensjonene.

    Læringsprosjekt og eksamen

    Militært lederskap og lederutvikling (MLLU) er et gjennomgående lederutviklingsprogram i bachelorprogrammet og kadettene jobber med læringsprosjekter i MLLU knyttet opp til ulike emner i utdanningen. Innleverte læringsprosjektarbeid inngår som arbeidskrav i bachelorprogrammets avsluttende emne LED3201 Offiseren. Offisersutviklingen er naturligvis en sentral del av Utdanning i avdeling. Emnet søker å gi kadettene et realistisk bilde av hva som forventes av offiseren, og skal bidra til at kadettene kan fungere i avdeling fra første dag etter uteksaminering. Emnets læringsprosjekt konsentrerer seg om den individuelle kadetts utvikling, med utgangspunkt i de unike opplevelser de blir gitt i løpet av emnet.

    Grunnlaget som prosjektbeskrivelsen og de tidlige aktivitetene i emnet gir, sammen med den analytiske observasjonen av sin og andres adferd knyttet til ledelse og læring underveis i praksisoppholdene kadettene gjennomfører, gjør dem i stand til å forfatte en prosjektrapport. Rapporten binder sammen teori, egne opplevelser og refleksjoner.

    Læringsprosjektet fokuserer på lederutviklingen av kadettene og deres fremtidige undergitte, og eksamensoppgaven retter seg mot å stimulere konkret og praktisk forståelse for hvordan forvaltning og utdanning, trening og øving, gjennomføres av offiserer på tropps- og kompaninivå i Hæren.

    Evaluering

    Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.