Emneside for MILM4103 Totalforsvar og beredskap

Studiepoeng
5
Studieår
2020
Engelsk emnetittel
Total defence and readiness - elective course

Hva lærer du

Emnet Totalforsvar og beredskap skal gi studentene kunnskap om det norske totalforsvaret og nasjonal beredskap. Emnet skal gi dypere kunnskap om Totalforsvarets oppbygning og virkemåter, herunder Forsvarets rolle, aktørbildet for øvrig, fordeling av ansvar og myndighet på ulike nivåer og sektorprinsippet. Den historiske utviklingen av Totalforsvaret og ulike måter å organisere det på, med tilhørende muligheter og utfordringer, står sentralt. Emnet gir kunnskap om nasjonal beredskap i et totalforsvarsperspektiv så vel som i det militære og det sivile perspektiv, herunder kommer ulike tilnærminger til et sivilt beredskapssystem (SBS) og et militært beredskapssystem (BFF), samt til samordningsproblematikk med tilhørende politiske og rettslige utfordringer. 

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan studenten: 

    • redegjøre for historisk utvikling og samfunnsendringer med betydning for totalforsvar og beredskap, herunder sivil-militære relasjoner med relevans for den nasjonale beredskap.
    • forklare ulike prinsipper og ansvarsforhold som ligger til grunn for organisering av totalforsvar og beredskap.
    • redegjøre for gjeldende lover, instrukser, andre styringsdokumenter og nasjonale planverk.
    • drøfte forholdet mellom aktører, ressurser og kapasiteter som er tilgjengelige nasjonalt, herunder Forsvarets rolle.

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan studenten:

    • drøfte ulike måter å organisere Totalforsvaret og den nasjonale beredskapen på.
    • redegjøre for og drøfte politiske og rettslige rammer for Totalforsvaret og den nasjonale beredskapen.
    • redegjøre for og drøfte Forsvarets rolle og de sivil-militære relasjonene i bredere forstand.

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne kan studenten:

    • reflektere over praktiske problemstillinger knyttet til ansvar og roller i nasjonal beredskap.
  2. Emnet vil inneholde en blanding av forelesninger, gruppearbeid og egenstudier.

  3. (ca. 500 sider)

    Aven, T., Boyesen, M., Njå, O., Olsen, K. H. & Sandve, K. (2004). Samfunnssikkerhet. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 1 & 2. 48 sider

     

    Bistandsinstruksen. (2017). Instruks om forsvarets bistand til politiet. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-06-16-7891 side

     

    Bjerga, K. I. & Håkenstad, M. (2013). «Hvem eier krisen? Politi, forsvar og 22. juli». I T. Heier & A. Kjølberg (Red.), Mellom fred og krig: Norsk militær krisehåndtering. Oslo: Universitetsforlaget, s. 54-73. 21 side

     

    Fimreite, A. L., Lango, P., Lægreid, P. & Rykkja, L. H. (Red.). (2014). Organisering, samfunnssikkerhet og krisehåndtering (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget, kap. 1, 2, 12 & 14. 72 sider

     

    Forsvarsdepartementet (2020), Evne til forsvar - vilje til beredskap. Langtidsplan for forsvarssektoren (Prop. 14 S 2020 - 2021), kap. 7. 14 sider

     

    Forsvarsdepartementet & Justis- og beredskapsdepartementet (2018). Støtte og samarbeid : En beskrivelse av totalforsvaret i dag. Frem til kap 7, Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/5a9bd774183b4d548e33da101e7f7d43/stotte-og-samarbeid-en-beskrivelse-av-totalforsvaret-i-da.pdf69 sider

     

    Justis- og Beredskapsdepartementet (2020). Samfunnssikkerhet i en usikker verden (Meld. St. 5 2020-2021), kap 1, 3, 5 og 6, samt vedlegg 2. 44 sider

     

    Kaiser, Jan Helge (ikke publisert), «Totalforsvaret regionalt og lokalt». 15 sider

     

    Kjølberg, A. (2013). «Hva er krisehåndtering?» I T. Heier & A. Kjølberg (Red.), Mellom fred og krig : Norsk militær krisehåndtering. Oslo: Universitetsforlaget, s. 21-43. 22 sider

     

    Lægreid, P (2020). «Styringskapasitet og styringslegitimitet», i Stat og styring, no. 2/2020, s. 34-38. 5 sider

     

    Norheim-Martinsen, P. M. (red., 2019). Det nye totalforsvaret. Oslo: Gyldendal. 150 sider

     

    Politidirektoratet. (2011). PBS I: Politiets beredskapssystem del I: Retningslinjer for politiets beredskap (POD-publikasjon 4/2011). Oslo: Politidirektoratet. Hentet fra https://www.politiet.no/globalassets/05-om-oss/03-strategier-og-planer/pbsi.pdf, s. 29-51. 22 sider

     

    Smith, E. (2015). «Ministerstyre» - et hinder for samordning? Nytt Norsk Tidsskrift32(3). Hentet fra https://www.idunn.no/file/pdf/66798439/ministerstyre_-_et_hinder_for_samordning.pdf, s. 258-266. 8 sider

     

    Wither, James Kenneth (2020). "Back to the future? Nordic total defence concepts", i Defence Studies, vol 20, s. 61-81. 20 sider

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Det legges opp til en kombinasjon av muntlig fremlegg og paperinnlevering. Arbeidskravene vil bestå av: 1) Tre-fire obligatoriske gruppediskusjoner over gitt tematikk/emne, hvor hensikten er at det skal reflekteres sammen i gruppe uten vurdering. 2) En-to korte skriftlige oppgaver, hvor hensikten er å komme igang med skrivingen. Nærmere informasjon omkring arbeidskrav vil bli gitt i forbindelse med første emneutvalgsmøte. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få gå opp til eksamen.

     

    Vurderingsform: Fagoppgave, individuell

    Varighet: 4 uker

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Vurderingen (eksamen) skjer i form av en individuell fagoppgave over oppgitt emne/oppgavetekst som vil utdeles tidlig i undervisningsløpet. Nærmere beskjed om dette fås ved studiestart/første emneutvalgsmøte. Alle arbeidskrav underveis i emnet må være godkjente for å få gå opp til eksamen.