Emneside for OPS4201 Landoperativ fordypning
Hva lærer du
Emnet tar sikte på å gi studentene innsikt og fordypning i de mest sentrale militære teoriene og doktrinene som har styrt utviklingen av landmilitære operasjoner siden 1970. Emnet vil bygge på undervisningen i det foregående emnet MILM4101 Politikk, strategi og militærmakt. Hensikten er videre at emnet skal hjelpe studentene med å problematisere og forstå mulighetene og begrensningene for landkomponentens bidrag inn i det etterfølgende emnet OPS4103 Militærstrategi og fellesoperasjoner.
-
Kunnskap
Etter fullført emne kan studenten:
- drøfte de sentrale militærteoretiske retningene som har vært lagt til grunn for høy- og lavintensive landoperasjoner etter 1970.
- drøfte de viktigste utviklingstrekk innenfor høy- og lavintensive landmilitære doktriner etter 1970.
- redegjøre for sentrale faktorer som påvirker landmilitær teori, landdoktriner og landmilitære operasjoner i dag.
FerdigheterEtter fullført emne kan studenten:
- kritisk analysere forskjeller og likheter mellom begrepene høy- og lavintensitetsoperasjoner, og vurdere anvendeligheten av disse begrepene for dagens operasjoner.
- kritisk analysere og anvende sentrale vestlige militærteoretiske retninger etter 1970 innen både høy- og lavintensitetsspekteret.
- kritisk analysere utviklingen av og innholdet i de sentrale doktrinene for høy- og lavintensitetsoperasjoner etter 1970, samt vurdere anvendeligheten av disse doktrinene for norske landstyrker i dag.
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
- reflektere over landmilitær teori og doktriners rolle i utformingen av landoperasjoner.
- reflektere selvstendig, kritisk og konstruktivt rundt teori, doktrine og operasjoner.
-
Dette emnet nytter i hovedsak seminarundervisning som pedagogisk innretning. I tillegg kommer egenstudier, kollokviegrupper og forelesninger. Hovedprinsippet emnet følger er å gi studentene best mulig tid til å lese, analysere og forstå pensum. Seminarundervisningen og kollokviegruppene er ment som en arena hvor studentene kan diskutere problemstillingene som pensum reiser, eller gå mer i dybden på spesifikke problemstillinger innen temaet. I seminarene har studentene anledning til å teste og utveksle kunnskap med sine medstudenter og dermed utvide sin egen og andres kunnskap. Seminarene er studentdrevet, men vil bli støttet av instruktører.
-
Pensumliste OPS 4201 (Landoperativ fordyping) 2021
Boston, Scott and Massicot, Dana. (2017) "The Russian Way of Warfare" RAND Corporation - Perspective series.https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE231.html
Clausewitz, C. V. (1976). On War, red. og oversatt av Michael Howard and Peter Paret. Princeton, NJ: Princeton University Press, Bok I, kapittel 1, s. 83-101 og Bok II, kapittel 1 og 2, s. 127-148
Dalsjø, Robert et al (2019) "Bursting the Bubble - Russian A2/AD in the Baltic Region: Capabilities, Countermeasures, and Implications. FOI. Report 4651. Stockholm. pp 9-20 and 72-79). https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--4651--SE
Det kongelige Forsvarsdepartement. (2017) Prop. 2S - Viderutvikling av Hæren og Heimevernet - Landmaktsproposisjon, Oslo.
Det kongelige Forsvarsdepartement. (2016) Mandat for å utrede den videre utviklingen av landmakten, Oslo.
Diesen, Sverre. (2018) «Forstår vi dagens norske forsvarsproblem», i Norsk Militært Tidsskrift, Vol 1, årgang 188, s. 5-16
Diesen, Sverre. (2018) «Forstår vi dagens norske forsvarsproblem», i Norsk Militært Tidsskrift, Vol 2, årgang 188, s. 33-44
Forsvarstaben, Forsvarets fellesoperative doktrine (Oslo: FSJ 2019), Forord og kapittel 1, Innledning
Fuller, John F.C. (1926). The Foundations of the Science of War. London: Hutchinson and CO, kapittel VIII (utdrag), s. 144-158.
Geiner, Jan Fredrik. (2013) «Er fortsatt mekanisering riktig vei å gå for Hærens brigade?», i Norsk Militært Tidsskrift, Vol 2, årgang 183, s. 14-22.
Government of the Netherlands (2011). «Final evaluation - Netherlands contribution to ISAF, 2006-2010. Haag, s. 19-29 og 31-43
Hazelton, Jacqueline (2017). "The "Hearts and Minds" Fallacy - Violence, Coercion, and Success in Counterinsurgency warfare", International Security 42, no. 1
Henriksen, Kjetil og Sæveraas, Torgeir E., "Et militært universalmiddel? Amerikansk «Maneuver Warfare» og norsk doktrineutvikling", i IFS Oslo Files, 01/2007, s. 13-58 og 108-163.
Howard, Michael, "Men Against Fire- The Doctrine of the Offensive in 1914" i Paret, Peter (red) Makers of Modern Strategy - from Machiavelli to the Nuclear age, (Princeton: Princeton University Press, 1986), s. 510-527.
Hæren (2005), Forsvarets doktrine for landoperasjoner. Oslo: FST, kapittel 2, s. 18-34.
Hæren (2021), Konsept for utvikling av Hæren - Utkast. Elverum: Hærens Våpenskole
Kier, E. (1997). Imagining war: French and British military doctrine between the wars. Princeton, NJ: Princeton University Press, innledning, kapittel 1 og 2, s. 3-32.
Kilcullen, David. (2010). Counterinsurgency, Oxford: Oxford University Press, s. 1-13 og 147-161.
Kitson Frank, (1971). Low-intensity operations, London: Faber & Faber Limited, s. 1-9.
Kjeksrud, Stian, Beadle, Alexander og Lindquist, Petter (2016). Protecting Civilians from violence, Oslo: FFI/ NODEFIC, s. 1-26
Kofman, Michael (2020) "Russian A2/AD: It is not overrated, just poorly understood" Russian Military Analysis Blog.
Langvad, Sebastian. (2013) «Norsk sverm - en doktrine tilpasset den norske situasjonen», i Norsk Militært Tidsskrift, Vol 2, årgang 183, s. 4-11.
Langvad, Sebastian. (2013) «Sverm i allianse», i Norsk Militært Tidsskrift, Vol 2, årgang 184, s. 26-34.
Leonhard, Robert R. (1994). Fighting by Minutes: Time and the Art of War. Westport: Praeger, kapittel 1 og 2, s. 1-31.
Leonhard, Robert. (1991). The Art of Maneuver, Novato, CA: Presidio, kapittel 1 (utdrag) og kapittel 3, s. 13- 26 og s. 61-77
Lind, William S. (1985), Maneuver Warfare Handbook. Boulder: Westview Press. s, 1-36
Lind, William S., "Some Doctrinal Questions for the US Army", i Military Review, 1997, årgang 77, nr 1, s. 77.
McMaster, HR. (2015) «Continuity and Change: The Army Operating Concept and Clear Thinking About Future War», i Military Review, Mars-April 2015, s. 6-20
Mearsheimer, John, "Maneuver Mobile Defense and the NATO central front", i International Security, årgang 6, nr 3, 1981-82, s. 104-122.
NATO, AJP-01 D, Joint Operations, (SHAPE, 2010), kapittel 1, section 1
Naveh, Shimon. (1997). In Pursuit of Military Excellence: The evolution of operational theory. London/ New York: Frank Cass, kapittel 7 og 8, s. 250-322. (Egen bok) Ministry of Defence, ADP Operations, (Swindon, UK: DCDC 2010), kapittel 1 og kapittel 2, s. 2-1 til 2-10,
Norges offentlige utredninger (2016) En god alliert - Norge i Afghanistan 2001-2014 (Oslo),kapittel 8, s. 109-136
Palazzo, Albert (2017). "Multi-Domain Battle: The Echo of the Past" in The Strategy Bridge. https://thestrategybridge.org/the-bridge/2017/10/11/multi-domain-battle-the-echo-of-the-past?rq=multi%20domain%20battle
Porch, Douglas. "Military "Culture" and the Fall of France in 1940." in International Security, 24, nr. 4 (2000): 157-180.
Porch, Douglas, (2011) "The dangerous myths and dubious promise of COIN", i Small Wars and Insurgencies (22:2), s. 239-257.
Posen, B. (1986). The sources of military doctrine: France, Britain, and Germany between the world wars. Cornell University Press, kapittel 1, s. 13-33.
Snyder, Jack, the Ideology of the Offensive, (London: Cornell, 1984), kapittel 1, s. 15-34
TRADOC (2018) "The U.S. Army in Multi-Domain Operations 2028". pp. 1-46 https://www.tradoc.army.mil/Portals/14/Documents/MDO/TP525-3-1_30Nov2018.pdf
Taylor, Kurt and Kay, Larry (2019). "Putting the enemy between a Rock and a Hard Place: Multi-Domain Operations in Practice". Modern War Institute. West Point.https://mwi.usma.edu/putting-enemy-rock-hard-place-multi-domain-operations-practice/
USMC (1940). Small Wars, Washington: United States government printing officer, s. 1 og 11-16.
Watling, Jack. (2020) "The Key to Armenia’s Tank Losses: The Sensors, Not the Shooters" at: https://rusi.org/publication/rusi-defence-systems/key-armenia-tank-losses-sensors-not-shooters
-
Vurderingsform: Ppaperinnlevering
Gruppering: Individuell
Karakterskala: A-F
Studentene skriver en oppgave på inntil 3500 ord i løpet av emnet.