20211119FR-9752

– Jeg har lært utrolig mye om meg selv

Lars Amdal (23) fra Telemark bataljon fikk prisen som beste elev fra Hærens lagførerskole.

Selv om han har lært svært mye om det å være leder, blant annet under krevende feltforhold, mener han at det gjenstår mye læring i rollen som lagfører. 

– Utlært kommer jeg heller aldri til å bli. Lagførerskolen har helt klart vært en meget god arena for selvutvikling og progresjonen, sier Amdal etter å mottatt prisen. 

Dagens lagførerutdanning baserer seg på Forsvarets kjernevirksomhet, herunder evnen til planlegging, ledelse og gjennomføring av militære operasjoner. I løpet av utdanningen er det rettet et stort fokus på Hærens basisferdigheter som instruktør og leder. Nå ser Amdal frem til å fortsette karrieren i Forsvaret som vognkommandør på CV90, etter 14 uker med krevende lagførerutdanning. 

– Vognkommandørstillingen har vært målet mitt siden jeg begynte som visekorporal i Telemark bataljon. Utdanningen jeg har tatt på lagførerskolen har åpnet opp den stillingen for meg. Nå gleder jeg meg til å utvikle meg som VK, sier han. 

Store deler av utdanningen baserer seg på praktisk trening ute i felt; noe som bidrar til økt robusthet blant elevene. I tillegg utdannes elevene innen basisferdighetene skyting, stridsteknikk, sanitet, overlevelse, kart og kompass, samband og ledelse.  

Krevende, men viktig jobb

Under avslutningen der Amdal ble tildelt prisen for beste elev, trakk Sebastian Bergstrøm, som er sjef for Hærens skole for rekrutt- og fagutdanning, frem den viktige jobben de nye lagførerne skal ut i. Han gjengav blant annet ordene til Forsvarets sjefssjersant, Rune Wenneberg, som beskriver det å være lagfører som en svært krevende, men givende jobb. En jobb som etter hans vurdering er Hærens viktigste.

– Lagføreren har det kontinuerlige ansvaret for ledelse, utdanning og oppfølgning av våre soldater. Derfor skal lagføreren oppnå effekt må lagføreren sørge for at laget gjør de riktige tingene, sa Bergstrøm. 

Siden 2019 har Hærens lagførerskole utdanning to kull årlig, med mål om å tilføre Hæren og Forsvaret personell som skal kunne bekle stillingen som lagfører under krevende forhold i fred, krise og krig.  Dette er noe eleven virkelig får testet under kurset som avsluttes med øvelsen “lagfører 2”. Hensikten med øvelsen er å gi elevene gode erfaringer og økt kompetanse for at de skal erfare hvordan høy belastning påvirker eget og andres lederskap. Elevene må også vise at de klarer å ta vare på seg selv, og dem rundt seg over tid. Amdal mener det er instruktørene på kurset som ga sterkest inntrykk etter den avsluttende øvelse. 

– Instruktøren skreddersydde oppdraget til hva jeg trengte å trene på. Det var situasjonstilpasset lederskap og laget ble instruert i å være helt passive og ikke bidra, noe som førte til at jeg måtte styre alt de gjorde selv. Det gjorde meg bevisst på hva som kreves som lagfører i stressende situasjoner der laget ikke fungerer optimalt, forklarer han. 

– Slik oppfølging har det vært gjennom hele utdanningen. Jeg anbefaler alle som kunne tenke seg en lederutdanning i hæren/heimevernet å søke seg til lagførerskolen, sier han.