Norsk English
20220712_TH_7614

En ny operativ base

For nesten et år siden ble en liten avdeling på Evenes flystasjon operative. Da Evenes tok over QRA- oppdraget (Quick Reaction Alert) den 6. januar 2022, var Norge for første gang på NATO-beredskap med F-35.

- Jeg tok det aller første planlagte QRA-oppdraget fra Evenes, forteller Oda.

Etter et år som vernepliktig har Oda gjennomført sin førstegangstjeneste. I løpet av sin verneplikt har hun vært med på å bygge opp en ny operasjonsavdeling, som benevnes “Wing Ops” på militærspråket, og hun har bidratt til at operasjonsrommet har fungert som det skal. 

Fredrik har tidligere tjenestegjort som vernepliktig hos Wing Ops i Bodø. Etter stor interesse for jagerfly og mersmak for luftoperasjoner, ble han ved årsskifte ansatt som spesialist på Evenes flystasjon. Han gikk fra en base der alt av rutiner, fasiliteter og systemer var på plass, til en base der det aldri har eksistert en Wing Ops tidligere. Flere av rutinene og prosedyrene som var i Bodø har blitt videreført til Evenes, men alt måtte tilpasses den nye stasjonen.

- På Evenes har vi kampflyene F-35 og de maritime overvåkningsfly P-8A Poseidon som har andre krav og rutiner enn F-16 og Sea King hadde i Bodø. Samtlige på avdelingen har hatt en bratt læringskurve, forteller Fredrik.

F-35 på QRA-beredskap 

På Evenes flystasjon er F-35 på QRA-beredskap på vegne av NATO og Norge. Dette innebærer at flystasjonen har to kampfly klare til å rykke ut for å identifisere ukjente fly til enhver tid. Når alarmen går, er kampflyene i luften innen 15 minutter.

- Når vi får en QRA ordre fra kontroll og varsling på Sørreisa gir vi beskjed til alle involverte parter, forteller Oda.

 

Wing Ops soldatene gir “scrambleorderen” videre til F-35 flygerne når de sitter klare i cockpiten. Over samband leser de opp selve oppdraget og annen nødvendig informasjon flygerne trenger å vite for at oppdraget skal kunne gjennomføres. Soldatene rapporterer status videre til NAOC (Norwegian Air Operations Centre) og CAOC (Combined Air Operations Centres), og sørger for at alle involverte er informert med hva som skjer.

- Hvis et redningshelikopter i nærheten har gått på RS-status (readiness state) eller gått av beredskap informerer vi flygeren om det, forteller Oda. 

Når kampflyene vender tilbake fra QRA-oppdraget, får Wing Opsen beskjed fra Sørreisa at de nærmer seg flystasjonen. Vi kaller opp de involverte partene, som ved take-off, så alle er forberedt på at flyene vender tilbake.

Oppgaver i operasjonsrommet

Wing Ops definerer seg selv som leirens informasjonssentral. De har hele tiden et oversiktsbilde over flystasjonen, og har i oppgave å videreformidle informasjon til de som trenger å vite den. 

- Våre dager varierer veldig. Noen dager er rolige hvor vi sjekker mail og svarer på telefonen. Andre dager kan være hektiske med masse flybesøk i tillegg til våre vanlige rutiner, forteller Oda.

Wing Opsen støtter også 333 skvadron på Evenes i deres OT&E fase (operational testing and Evaluation), hvor de lærer seg å bruke og operere de nye maritime overvåkingsflyene P-8A Poseidon.

- Vi bidrar der vi har mulighet, for eksempel i form av informasjonsformidling og rapportering, forteller Fredrik.

Wing Ops har et ansvar for å sørge for at operasjoner på flystasjonen går forsvarlig for seg. For å oppnå dette jobber de like mye med bakkeaktivitet, som flyaktivitet. Gjennom koordinering av besøk (både fly og personell) og bevegelser på flyoperative områder, unngår man konflikter mellom flyene og kjøretøy. De sørger også for at et besøkende fly har en parkeringsplass når de ankommer.