
Strategisk luftevakuering
Strategisk luftevakuering er en sanitetsressurs i Forsvaret sanitet (FSAN) med beredskap 24 timer i døgnet hele året.
Medisinsk kapabilitet
Luftevakueringsteamene fra FSAN kan evakuere tre tungt behandlingskrevende intensivpasienter på respirator, i tillegg til mange seter og bårer. FSANs team kan også evakuere opptil seks smittepasienter i smittekuvøser (i transportfly).
I evakueringsoppdragene FSAN har gjennomført med evakuering av ukrainske pasienter har de evakuert alvorlig sårede og syke pasienter. Dette inkluderer kreft, store amputasjoner, hodeskader, bryst- og mageskader, blodforgiftning og svært alvorlige brannskader. Dette har vært pasienter i alle aldre, inkludert barn.
Samarbeid i totalforsvaret
Luftvakuering gjennomført av FSAN ledes av Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) og i samarbeid med andre avdelinger i Forsvaret, Utenriksdepartementet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Helsedirektoratet, SAS og Oslo universitetssykehus. Dette vil være situasjonsavhengig.
2 flytyper
De 2 flytypene som kan benyttes er transportflyet C-130J (Hercules) fra Luftforsvaret og Boeing 737-700 fra SAS. Begge flytyper er fleksible og FSAN kan avhengig av situasjon velge ulike konfigurasjoner med bårer, seter, overvåkningsutstyr, medisinpumper og respiratorer.
Med de ulike løsningene kan FSAN ivareta intensivpasienter, sengeliggende pasienter, sittende pasienter og pasienter som har behov for følge av pårørende. FSANs luftevakueringspersonell kan også benyttes som følgepersonell på ordinære passasjerfly.
737-konfigurasjonen som benyttes ved evakueringen av ukrainske pasienter består av 18 bårer (inkludert 3 bårer for intensivpasienter) og 26 seter for sittende pasienter.
Helsepersonell
FSANs personell om bord på både SAS-flyet og C-130J består av helsepersonell som er spesielt selektert og trent. Helsepersonellet fra FSAN har lang erfaring fra intensivavdelinger, anestesiavdelinger, luftambulanser, ambulanser, m.m.
Et standard medisinsk team fra FSAN for begge flytyper består av en teamleder (Medical Crew Director), anestesilege, anestesisykepleier, intensivsykepleier, sykepleier og paramedic. Teamet forsterkes ved behov.
Oppdrag luftevakering:
- Tsuniamien i Thailand 2004-2005
- Gisseltakingen i Algerie 2013
- Evakueringen fra Afghanistan i 2021
- Jordskjelvet i Tyrkia 2023
- Pasienter og pårørende fra Ukraina til land i Europa 2022- Pågående
- Pasienter og pårørende fra Gaza. Evakuert fra Egypt i 2024.
- Nattklubbrann i Nord-Makedonia 2025
SAS: Forsvaret har i mange år hatt avtale med SAS om bruk av deres fly til strategisk luftevakuering. Flyene har gått i kommersiell drift til vanlig og blitt bygd om ved behov.
Dette samarbeidet er unikt, hvor næringsliv, sivile- og militære organisasjoner jobber sammen om en totalforsvarsressurs: www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/medevak-ukraina?q=Evakuering
Forsvaret har også signert en ny avtale med SAS, hvor evakueringen etter hvert skal gjennomføres på Airbus A320neo.
C-130J fra Luftforsvarets med medisinsk personell fra Forsvarets sanitet brukes også til medisinsk luftevakuering. Dette ble blant annet brukt i forbindelse med jordskjelvene i Tyrkia: www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/C130JTyrkia?q=Tyrkia. Et fåtall evakueringer av ukrainske pasienter er også gjennomført med C-130J.
C-130J kan i tillegg benyttes til å støtte sivilt helsevesen med ECMO transport. En sivil intensivambulanse med sivilt helsepersonell kjører da inn i flyet og har ansvaret for behandlingen av pasienten: https://ekspertsykehusetblog.wordpress.com/2018/09/28/vi-flytter-og-behandler-intensivpasienter-rundt-i-norge-hver-dag/