Norsk English
Aksonsdag 2021 på Høybuktmoen i Garnisonen i Sør-Varanger. 

Kampstøttekompaniet har drakamp mellom troppene.

Soldataksjonen

Soldataksjonen er et årlig arrangement som markeres i alle leirer og avdelinger i Forsvaret. Soldataksjonen 2025 har beredskap som tema.

Soldataksjonen pågår over hele landet gjennom året og setter søkelys på at alle skal vite sin rolle i krise og krig. Vi skal ha fokus på å være mentalt klare til strid, samt øke forståelse og bevissthet rundt soldatprofesjonen og Forsvarets samfunnsoppdrag.

Soldataksjonen 2025 har beredskap som tema. Dette er en videreføring av temaet i 2024, men i år har vi større oppmerksomhet rundt mental robusthet og psykisk helse. Vi retter oppmerksomheten mot oppgavene enkeltpersonene og avdelingene Forsvaret har i krise og krig. Dette er spesielt viktig for å være mentalt klar til strid, føle seg trygg i egen rolle, samt forstå den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen vi står i.

Aksjonen skal bidra til å skape bevissthet rundt soldatprofesjonen. Etter et år med oppmerksomhet på beredskap, ser vi fortsatt behovet for å bygge vår holdningsskapende kampanje rundt denne tematikken. Soldatene opplever fortsatt usikkerhet rundt egen rolle i krise og krig, og soldatene ønsker mer kunnskap om hvordan man bygger og ivaretar mental robusthet og en god psykisk helse.

Mål for aksjonen:

  • Alle skal vite sin rolle i krise og krig
  • Alle skal ha god mental robusthet og psykisk helse for å være klar til strid
  • Alle soldater viser forståelse for soldatprofesjonen, Forsvarets behov og samfunnsoppdrag

Soldataksjonen pågår gjennom hele året, med månedlige tiltak lokalt i Forsvaret.

Arrangementer

Soldater fra Setermoen leir trekker Scania under soldataksjonen 2016.  / Soldier awareness-days 2016

Under følger forskjellige forslag til arrangementer. Bruk ellers gjerne film, brosjyrer, Militær fysisk trening (MFT) eller andre aktiviteter. Det er opp til den lokale arbeidsgruppen å vurdere hensikt, innhold og måloppnåelse.

  1. Alle avdelinger skal minimum arrangere én aksjonsdag i løpet av aksjonsperioden, andre arrangementer kommer i tillegg. Budskapet skal komme tydelig fram på aksjonsdagen.

  2. Teambuilding

    Teambuilding skal bidra til godt miljø, åpenhet og trygghet blant medsoldater.

    Caser

    Caser kan omhandle alt fra IQ-oppgaver til dilemmaer, bruk fantasien. Det bidrar til refleksjon og åpenhet blant soldater. Her gis det mulighet til å være kreativ. En case som kan gjennomføres er «Hemmelig venn».

    Foredrag, seminar og undervisning

    Her kan man inkludere både sivile aktører og personell fra Forsvaret. Det bør være lærerikt og motiverende. Arbeidsgruppen kan invitere foredragsholdere med kompetanse og engasjement innen respekt.

  3. TVO sentralt har ansvaret for markedsføring av Soldataksjonen. I tillegg promoterer de Soldataksjonens budskap på sosiale medier og i møter med Forsvarets øverste ledelse. Avdelingene får tilsendt materiell og er ansvarlig for markedsføring innad i avdeling. Dette betyr promotering av selve soldataksjonen, dens tematikk og budskap. Markedsføring utover dette må klareres med Vernepliktsrådet (VPR).