Emneside for LED3201 Offiseren

Studiepoeng
15
Studieår
2019
Engelsk emnetittel
The Officer

Hva lærer du

Hensikten med emnet Offiseren er å forberede studentene på overgangen fra tilværelsen som kadett til den kommende tilværelsen som offiser, og til første stilling som troppssjef. Emnet utgjør i tillegg en ramme for de gjennomgående fagene Ledelse og lederutvikling (LLU) og Militær idrett og trening (MIT).

LLU skal styrke kadettenes lederkompetanse og identitet som profesjonsutøvere, og er nærmere beskrevet i Krigsskolens program for ledelse og lederutvikling. Her vil ulike læringsprosjekter, som gjennomføres i tilknytning til emner gjennom studiet, være et sentralt virkemiddel. Prosjektene skal stimulere kadettene til aktivt å engasjere seg i sin egen lederutvikling, tilføre kunnskaper og ferdigheter om ledelse, og øke kadettenes kapasitet til å være effektive i fremtidige lederroller og ledelsesprosesser. I emnet Offiseren skal kadettene kunne gi en overordnet beskrivelse av egen utvikling, fra studiestart til slutt, og formulere sitt eget ståsted som militær leder.

MIT skal gi kadettene økt forståelse for fagets betydning i den militære profesjon. Dette belyses gjennom faget, samt praksisarenaer ved Krigsskolen, hvor viktigheten av fysisk yteevne og mental robusthet i utøvelsen av offisersyrket kommer tydelig frem. MIT skal legge et grunnlag for hensiktsmessig fysisk aktivitet og utvikling, og har til hensikt å legge til rette for at kadettene kan bidra til videreutvikling av treningskulturen i avdeling etter endte studier. 

Gjennom en praksisperiode ved avdeling og senere troppssjef fagkurs vil kadettene etablere kjennskap til og erfaring med egen våpen- og troppeart, styrke egen rolleforståelse og lederidentitet.

  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Forklare hva lederutvikling er, kunne gjøre rede for et utvalg av lederutviklingsmetoder og reflektere over egne erfaringer med disse.

    • Forstå troppssjefens rolle og betydning når militære operasjoner planlegges, gjennomføres og evalueres.

    • Forstå egen troppearts funksjon i samvirkesystemet.

    • Forstå hvordan personellforvaltningsverktøy som medarbeidersamtaler, tjenesteuttalelser og karriereplanlegging bidrar til å ivareta og utvikle medarbeidere.

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Utforske kunnskaper, ferdigheter og holdninger om utøvelse av militært lederskap

    • Planlegge og gjennomføre egen lederutvikling.

    • Planlegge, gjennomføre og evaluere operasjoner på troppsnivå i egen troppeart.

    • Anvende samvirkeprinsipper på troppsnivå, samt forstå hvordan disse anvendes på kompani- og bataljonsnivå.

    • Bidra til en god treningskultur i egen avdeling.

    Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Identifisere seg med profesjonens krav til ledelse og egne lederroller

    • Bidra til utvikling av avdelingens fysiske og mentale robusthet.

    • Gjennomføre medarbeidersamtale og utarbeide tjenesteuttalelse.

    • Lede på troppsnivå i egen troppeart.

  2. Pedagogisk innretning

    Emnet gjennomføres ved hjelp av varierte undervisningsmetoder som selvstudier, gruppeoppgaver, forelesninger, foredrag, seminarundervisning og praksisoppgaver i emnet. Tildelt tid til forberedelser vil variere, som i profesjonen, og det forventes at kadettene kan planlegge egen innsats, herunder veksle mellom oppgaver med ulik tidshorisont. Læringen vil understøttes av veiledning, tilbakemeldinger og vurderinger, og kadettene må være oppmerksomme på at de selv bør søke ytterligere støtte om de ikke ser hvordan aktivitetene som gjennomføres er innrettet for å forberede dem på kommende tjeneste som troppssjef el. Emnet legger til rette for refleksjon over egen lederutvikling.

    Temaer i emnet

    Tema 1: Lederutvikling

    Temaet utgjør en ramme for de gjennomgående fagene Ledelse og lederutvikling (LLU) på Krigsskolen. Kadettene skal se tilbake på hva de har lært og forstått om militært lederskap og lederutvikling; hvilke erfaringer de har gjort, og hva de tror på i dag. Erfaringene oppsummeres ved innlevering av mappen «Mitt lederutviklingsprosjekt» som består av arbeid gjort i løpet av studiet, og deretter presentasjon av «Min lederskapsfilosofi». Her gis kadettene også anledning til å vurdere hvilke utfordringer fremtiden byr på, hvilke konsekvenser disse har for militært lederskap og lederutvikling.

    Temaet skal også gi økt forståelse for hvordan de unge offiserene kan bidra til lederutvikling i avdeling, herunder hvilke funksjoner tjenesteuttalelser og medarbeidersamtaler har i personellforvaltning og utviklingsarbeid.

    Tema 2: Troppssjef fagkurs (TFK) del 2

    Kurset arrangeres av Hærens våpenskole, og bygger videre på TFK del 1 som gjennomføres i 5. semester. Kurset skal tilføre kadettene teoretisk og praktisk kompetanse for å sette dem i stand til å fungere som troppssjef og yngre offiser i egen troppeart. Det består av tre hoveddeler: ca. en uke settes av til plan- og beslutningsprosess i troppeart/våpenart, fire uker funksjonsrettet utdanning for troppssjefstjeneneste i egen troppeart, samt en uke med trening i samvirke.

    Tema 3: Føring i avdeling / On the job training

    Føring i avdeling / On the job training innebærer at kadettene skal oppleve og erfare ulike stillinger ved den aktuelle avdelingen eller i våpen-/troppeart som de tilhører etter uteksaminering. Primært skal kadettene fungere som troppssjefer og sekundært stabsmedarbeidere i garnison, og felt. Kadettene skal kunne høste erfaringer fra aktiviteter i både stab og tropp for å få forståelse for forskjellige oppgaver og roller ved avdelingen. Tidspunktet for perioden tilpasses de ulike mottakeravdelingenes aktivitet, og kan være ulikt mellom avdelingene.

    Tema 4: Militær idrett og trening

    Våre fremtidige offiserer må ha god kjennskap til både utholdenhets- og styrketrening, både i teori og praksis. I tillegg må de besitte ferdigheter innen både kart og kompass og nærkamp. Videre er det essensielt at de fremtidige offiserene har forståelse for treningsplanlegging, både på individ- og avdelingsnivå, slik at kadettene er i stand til å planlegge og gjennomføre egen trening på en hensiktsmessig måte etter at de har fullført styrke- og utholdenhetsbolkene. I tillegg vil vi søke å spille kadettene gode inn mot arenaer som krever både fysisk og mental robusthet, eksempelvis stridskurs, ved å legge inn marsj med oppakning på 1:50 000 kart, nærkamp og andre aktiviteter som vil sette kadettene bedre i stand til å prestere under krevende forhold.

    Innen faget MIT har testing en naturlig plass. Ironman-testbatteri, utviklet av Olympiatoppen, benyttes ca ett år i forkant av stridskurset slik at kadettene får et bilde over egen status og hvilke fysiske parametere de eventuelle gap befinner seg på. Samme batteri gjennomføres rett i forkant at stridskurs. Årlig fysisk gjennomføres hver høst i tillegg til en avsluttende praktisk eksamen i 5. og 6. semester.

  3. Evjen, M. (2021). Ny som leder (3. utgave). Hegnar Media.

    Garner, H. C. (2012). Developing an effective command philosophy. ARMY COMBINED ARMS CENTER FORT LEAVENWORTH KS MILITARY REVIEW.

     

    Utlevert litteratur i forbindelse troppssjef fagkurs

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Årlig fysisk, styrke og utholdenhet, i henhold til gjeldende krav for kadetter ved FHS BA militære studier, ledelse og landmakt.

     

    Vurderingsform: Mappevurdering, individuell. 

    Skriftlige arbeider som er gjennomført som læringsprosjekt i ulike emner gjennom bachelorprogrammet. Læringsprosjektene er gjennomført som en del av Militært lederskap og lederutvikling (MLLU), som er gjennomgående i bachelorprogrammet.

    Innlevering av mappen "Mitt lederutviklingsprosjekt ". Mappen består av de skriftlige produktene som er utarbeidet i kadettens gjennomgående lederutviklingsprosjekt, samt en oppgave om militær lederutvikling.

    Varighet: 6 semestre

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Andel: 70 %

     

    Vurderingsform: Presentasjon, individuell.  Muntlig presentasjon av "min lederfilosofi"

    Varighet: 20 minutter

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Andel: 0%

     

    Vurderingsform: Praktiske tester i MIT; kadettene skal testes i fysisk utholdenhet og styrke. Eksamens-testene gjennomføres både i 5. og 6. semester. For kadetter som fremstiller seg til begge eksamens-gjennomføringer, vil beste resultat telle. For detaljert info, se de til enhver tid gjeldene retningslinjene for gjennomføring av praktisk eksamen i MIT

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Andel: 30% Offisersvurdering øvelse KS Føring

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell. Offisersvurdering Troppssjef fagkurs v/HVS.

    Varighet: 6 uker

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Andel: 0% Offisersvurdering Troppssjef fagkurs v/HVS

  5. Praktisk organisering og arbeidsformer

    Pedagogisk innretning

    De teoretiske delene av emnet anvender egenstudier, gruppeoppgaver, forelesninger, foredrag og seminarundervisning. Hovedprinsippet emnet følger er å gi kadettene best mulig tid til å studere, diskutere, analysere og forstå de problemstillinger som adresseres. Forelesninger er ment som oppsummering eller introduksjon til de forskjellige tema, og foredrag skal gi innspill og perspektiver til aktuelle problemstillinger for videre arbeid blant kadettene for å kunne gå mer i dybden på spesifikke problemstillinger innen temaet. I seminarene har kadetten anledning til å teste og utveksle kunnskap med sine medkadetter og dermed utvide sin egen og andres kunnskap. Seminarene er kadettdrevet, men vil bli støttet av forelesninger, foredrag, instruktørdrevne diskusjoner og veiledning. I tillegg vil det kunne benyttes forskjellige kadettaktive metoder som gruppeoppgaver og presentasjoner av oppgaver. Ved siden av ren faglig utvikling skal det, som del av den helhetlige offisersutviklingen, også vektlegges utvikling av relasjonskompetanse (selv- og sosial kompetanse) der hvor det foregår sosial interaksjon som del av studiet. Dette ved å legge til rette for refleksjons- og bevisstgjøringsprosesser ift egen, andres og kollektivets fungering (metaforhold) i arbeidet med de faglige problemstillinger (saksforhold).

    De praktiske delene av emnet reguleres av øvingsordre og kursbeskrivelser, og gjennomføres iht eget program. Hensikten med praksisarenaene er at kadettene skal få anledning til å omsette teoretisk kunnskap til praksis, og gjøre seg erfaringer om de krav som stilles til militært lederskap, herunder planlegging og gjennomføring av operasjoner. I forbindelse med praksisarenaene vektlegges gode forberedelser og etterarbeid for å forsterke læringen og fremme offisersutviklingen. I forkant gis det tilstrekkelig informasjon om aktivitetene til at nødvendig individuelle og kollektive forberedelser kan gjennomføres. Dette i form av in-briefer, oppdragsanalyse og forventningsavklaring, utvikling av veiledningsgrunnlag og førveiledning, samt. evnt. trening, mentale og praktiske forberedelser. I etterkant settes det av tid til å reflektere over, diskutere og dele egne erfaringer relatert til emnets tematikker. I tillegg settes det av tid til individuelle og kollektive tilbakemeldinger. Det er viktig at etterarbeidet ikke bare er tilbakeskuende, men at det også rettes oppmerksomhet mot hvordan egne og andres erfaringer kan anvendes i den videre offisersutvikling.

    Tema 1 Samvirkesystemet består av en føringsøvelse ved en eller flere av Hærens avdelinger og et taktisk samvirkekurs, som gjennomføres i regi av Hærens Våpenskole. Før øvelsen settes det av tid for introduksjon til emnet og forberedelser til både føringsøvelsen og samvirkekurset. Etter føringsøvelsen settes det av tid dager til etterarbeid og oppsummering, evnt etterarbeid relatert til samvirkekurset må planlegges inn i kurset. 

    Tema 2 «Militært lederskap og lederutvikling for fremtiden» gjennomføres som to separate seminarer. I tillegg innebærer temaet utarbeidelse av "min lederfilosofi", samt ferdigstilling og innlevering av mappen «min offisersutvikling». Etter føringsøvelsen og før samvirkekurset settes det av tid til å skrive «min lederfilosofi», og klargjøre mappen «min offisersutvikling» for innlevering. Etter seminarene settes det av tid til forberedelser og muntlig presentasjon av "min lederfilosofi". Parallelt med seminaret gjennomføres fyfo tester. 

    Tema 3 "TJUTT/MAS" er fordelt på hver sin side av "samvirkekurset". Før samvirkekurset tilføres de nødvendige kunnskaper om TJUTT, og kadettene selv utarbeide TJUTT på hverandre. Etter samvirkekurset tilføres nødvendige kunnskaper om MAS før gjennomfører MAS med hverandre. I løpet av emnet skal kadettene få en formell TJUTT fra FHS, og det skal gjennomføres MAS med kullsjef.