Emneside for OPG3701 Bacheloroppgave
Hva lærer du
Innledning
I arbeidet med oppgaven skal studenten bygge på kunnskap, ferdigheter og kompetanse fra allerede gjennomførte emner i studiet. Studenten skal fordype seg i et tema som er vesentlig for etterretningsprofesjonen eller relevant for stillingen studenten skal fylle i sin plikttjeneste.
Mange studenter vil erfare at arbeidet med bacheloroppgaven innebærer repetisjon av tidligere gjennomførte emner og at nye sammenhenger og ny innsikt skapes når flere emner skal kombineres mot ett nytt tema. Gjennom denne tverrfaglige tilnærmingen vil bacheloroppgaven bidra til oppnåelse av studiets læringsutbytte.
Ved bestått emne skal studenten ha tilegnet seg et nytt forhold til og dypere forståelse av etterretning og/eller språk- og områdekunnskap spesielt, og kunnskap generelt. I de tidligere emnene ved studiet har studenten vært forbruker av kunnskap; en målsetning med bacheloroppgaven er at studenten selv skal produsere relevant kunnskap om språk-/områdefag- og/eller etterretningsfaget.
Målgruppe
Studenter med opptak til bachelorprogrammet i språk og etterretning, 180 studiepoeng.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført foregående emner iht. studieplan.
Emnets oppbygning
Bacheloroppgaven påbegynnes i 5. semester og leveres i 6. semester.
I 5. semester skal studenten levere sin prosjektbeskrivelse med tentativ angivelse av problemstilling og tematikk, og studenten får oppnevnt veileder. Deler av 6. semester settes av til utarbeidelse av bacheloroppgaven.
Det avholdes en egen bachelordag hvor studentene ved Språk- og etterretningsskolen legger frem oppgavene sine for inviterte gjester.
-
Læringsutbyttet er beskrevet slik at studenten skal kunne velge tema fra hele studiet. Dette innebærer at språk eller kulturtema eventuelt gjerne settes i en etterretningsfaglig ramme.
Kunnskap
Studenten …
kan demonstrere kjennskap til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen studiet
kan demonstrere kjennskap til relevant praksis innen etterretningsprofesjonen og/eller språk- og områdekunnskap
Ferdigheter
Studenten …
kan gjøre rede for og drøfte sentrale teorier og empiri innen så vel etterretningsfag og/eller språk- og områdekunnskap
kan beskrive en problemstilling som har faglig og praktisk interesse
kan benytte tilegnet fagkunnskap og empiri
kjenner til og kan gjøre rede for relevante teorier, bruk av verktøy og metoder
kan gjøre rede for det valgte emnets plass og relasjon i forhold til andre faglig områder og disipliner
Generell kompetanse
Studenten …
kan anvende vitenskapelig metode til å besvare problemstillingen
kan planlegge og gjennomføre et større arbeid med et faglig tema over tid
kan reflektere over hvordan ulike faktorer kan påvirke profesjonsutøvelsen
-
Studentens styring av egen tid samt evt. etablering og gjennomføring av gruppearbeid, er påvirkende for læringsutbyttet. Individuell veiledning knyttet til oppgaven er fremtredende i studentens hverdag og læringsmiljø.
Studentens evne til å benytte refleksjonsnotater, øvelser, selvstudier og det daglige praktiske etterretningsarbeidet er avgjørende for studentens læringsutbytte og dermed emnets resultat.
-
Arbeidskrav
Prosjektbeskrivelsen skal være godkjent før arbeidet med bacheloroppgaven kan påbegynnes. Student og veileder skal inngå en skriftlig veiledningsavtale og sette opp en møteplan.
Vurdering og sensur
Vurderingsform: Bacheloroppgave
Tidspunkt: 6. semester
Varighet: 2 semestre
Karakterskala: A-F
Vekt: 100%
Bacheloroppgaven er et individuelt produkt og skal være på 5-7000 ord. Etter søknad kan oppgaven leveres på studentens fordypningsspråk.
Eventuelle tillatte hjelpemidler: Alle