Emneside for SPR1721 Grunnemne – Russisk muntlig

Studiepoeng
10
Studieår
2020
Engelsk emnetittel
Basic Course in Spoken Russian

Hva lærer du

Emnet ses i sammenheng med SPR1720. Gjennom grunnemnene skal studentene tilegne seg en god grunnleggende praktisk beherskelse av russisk skriftlig og muntlig, og kjennskap til hele det grammatikalske apparatet i det russiske språket. 

Emnet fokuserer på oppøving av gode grunnleggende kommunikasjons- og lytteferdigheter i russisk. Emnet gir trening som skal automatisere morfologi og aktivisere et allsidig dagligdags ordforråd. Videre øves samtaleferdigheter, oppfattelse av talt russisk, enkel muntlig faktapresentasjon og tolking til norsk. Det vises 15-20 russiske filmer av varierende lengde.  

  1. Kunnskap 

    Studenten… 

    • har et ordforråd som gjør ham/henne i stand til å kommunisere med russiskspråklige om dagligdagse og kjente temaer 

    Ferdigheter 

    Studenten… 

    • har en god praktisk beherskelse av russisk fonetikk, intonasjon og morfologi 

    • forstår autentisk russisk tale om kjente emner (moderat taletempo) 

    • kan gjengi, oversette og/eller nedskrive enkle lydfiler på russisk til tekst 

    • kan fortelle om seg selv, sin bakgrunn, utdanning og interesser på russisk 

    • kan beskrive, gi innholdsreferat av og uttrykke egne tanker og meninger om filmer og tekster fra pensum på russisk 

    Generell kompetanse 

    Studenten… 

    • kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og begrunne disse på russisk 

  2. Undervisningen består av seminar der studentene trener sine kommunikasjonsferdigheter, lytteforståelse og evnen til muntlig redegjørelse på russisk. Med kommunikative siktemål gjøres det også øvelser for å aktivisere og muntlig trene inn riktige grammatikalske strukturer. Studentene framlegger korte muntlige presentasjoner for hverandre, deltar i rollespill og samtale. Russiske filmer gir både lyttetrening, og danner utgangspunkt for innholdsbeskrivelser og samtaler/meningsytringer/diskusjon.  

  3. Tekstpensum (felles for emnene SPR1620 og SPR1621) 

     

    Anikina, Marina N. (2018): Lestnitsa. Utsjebnik po russkomu jazyku dlja natsjinajusjtsjikh. Moskva: Izdatel’stvo «Russkij jazyk». (464 sider) 

     

    Gloseliste- og oppgavekompendium til Lestnitsa: ca. 300 sider egenprodusert materiale 

    Grammatikkompendium til Lestnitsa: ca. 135 sider egenprodusert materiale 

    Lesetekster og andre oppgaver: ca. 100 sider 

     

    Tekstpensum totalt: ca. 1000 sider 

     

    Auditivt og audiovisuelt materiale 

    Lytteoppgaver: ca. 60 lytteoppgaver med varierende varighet, til sammen ca. 150 minutter lydmateriale 

    Film: ca. 15-20 russiske filmer, de fleste med engelsk tekst, som vises i plenum (varierer fra kurs til kurs) 

  4. Arbeidskrav 

    Undervisningen strekker seg over første og andre semester, med til sammen om lag 200 timer styrt aktivitet. Det kreves stor egeninnsats og aktiv deltagelse av studentene. Det er obligatoriske innleveringer av oppgaver i tilknytning til lyttemateriale på ukentlig basis. 

    I lytting avholdes ca. 12 prøver av 30-45 minutters varighet i løpet av undervisningsperioden. Prøvene inngår i et program av ukentlige progresjonsprøver i emnegruppen russisk grunnkurs. Prøvene er individuelle og normalt uten bruk av hjelpemidler, og vurderes med karakterene godkjent/ikke godkjent. Disse karakterene trekkes ikke inn i sluttvurderingen av studentens måloppnåelse, men inngår i en kontinuerlig underveisevaluering av studenten. Vurdering og sensur 

    Vurdering og sensur gjennomføres iht. skolens eksamensinstruks med nedenstående presiseringer. 

    Det avholdes eksamen ved slutten av andre semester. Kandidaten prøves i lytteforståelse, muntlig oversettelse/tolking fra russisk til norsk, og samtaleferdigheter. Prøven i lytteforståelse besvares skriftlig. Normert varighet er til sammen 45 minutter. Ved bedømmelsen vektlegges kandidatenes passive og aktive ordforråd, grammatikalske beherskelse, uttale og generelle evne til å kommunisere på russisk. 

    Eksamen vurderes av en kommisjon bestående av faglærer(e) og ekstern sensor fra et av universitetene. 

    Eksamen vurderes etter karakterskala fra A til F med A-E for bestått og F for ikke bestått.