Samlingene er temabaserte og omfatter presentasjon av teori, erfaringsforedrag, praktiske arenaer for adeptene, og erfaringsdeling mellom adeptene. På selve samlingene og mellom samlingene arbeider adeptene med individuell handlingsplan for egen lederutvikling.
Programmet vektlegger de utfordringer, dilemmaer og problemstillinger som målgruppen opplever er relevant i deres nåværende og fremtidige lederroller. Programmets pedagogiske profil tar utgangspunkt i erfaringsbasert læring hvor dialog og refleksjon over militær praksis skaper muligheter for erfaringsoverføring, bevisstgjøring, meningsdannelse og utvikling.
Refleksjon er viktig for å knytte teori og praksis og gjennom dette danne ny kunnskap. Denne refleksjonen vil foregå muntlig og skriftlig, individuelt og i samspill med mentor, veiledere og øvrige deltakere i programmet. Det tilrettelegges for en praktisk tilnærming slik at samlingenes ulike tema/perspektiv kan prøves ut i egen organisasjon under programmets gjennomføring.
Samlingene tar utgangspunkt i teori innen temaene: ledelse, læring og pedagogikk, organisasjonslære, psykologi, sosiologi, etikk, filosofi, historie og skjønnlitteratur.
Deltagerne får tilbakemeldinger gjennom hele programmet. Tilbakemeldingen vil gi adepter økt bevissthet om hvordan hen gjennom sin ledergjerning påvirker sine omgivelser. 360° lederutviklingsverktøyer benyttes for å gi innsikt i egen lederatferd og sitt utviklingspotensial.
Programmets samlinger (tema):
Samling 1:
Lærings- og utviklingsprosesser for leder og team i den militære profesjonen.
Samling 2:
Identitet, verdier og valg i militært lederskap.
Samling 3:
Forebygging og mestring av stress i militær kontekst – topplederens ansvar!
Samling 4:
Rollen som militær toppleder - beslutningsprosesser, makt og tillit.
Samling 5:
Vilje og drivkraft som militær toppleder.