Ett steg nærmere drømmen
Å bli fartøysoperatør er ikke alle forunt. Det er kaldt, vått og vondt - i begynnelsen. For de få som kommer seg gjennom nåløyet, blir alt verdt det.

Stridsbåten ligger stille til kai mens mannskapet laster nok utstyr og proviant om bord til et tokt på flere dager. 1800 hestekrefter skal om litt dundre gjennom sundet og ut på åpent hav.

Båten er til enhver tid bemannet av fem personer. En skipssjef, en nestkommanderende, en maskinist og en skytter. De neste døgnene skal de sammen navigere tett langs norskekysten.

Nestkommanderende om bord, en 25 år gammel mann fra Vestlandet, skal nå gjennom et sjefskurs. Kurset skal gjøre ham bedre kjent med fartøyet, og sette navigasjonskunnskapene hans på prøve.
Som sjefselev må han være opplagt og beredt til enhver tid. Selv i mørket seiler de i opptil 40 knop – kun ved hjelp av gode forberedelser og radar.
Når man navigerer under slike vanskelige forhold, må ferdighetene og refleksene sitte i ryggmargen.

– Blant skipssjefene har vi noe vi kaller for tøffelrykket. Det vil si at man kjenner på kroppen når noe ikke stemmer. Det er en ryggmargsrefleks som alle skipssjefene utvikler over tid. Om man ikke har kontroll, må man ta ett skritt tilbake og få overblikk.

er et fartøy som kan bevege gjennom trange leier i stor hastighet. Derfor egner den seg til seilas tett inntil kysten. Høy toppfart, skarpe svinger, og muligheten til å bråstoppe på kun 1,5 båtlengde, bidrar til at fartøysoperatørene har en stor erfaringsbank med maritime manøvrer.
– Når det er mørkt og jernsøylene flyr forbi. Når alt bare funker. Det er da man får lønn for all treningen man har lagt ned.
Sjefselev

tilbyr også en rekke vakre naturopplevelser. Treningsøkter kan brått gjennomføres opp en tilfeldig valgt fjellside langs vår langstrakte kyst.

Men å kunne bli fartøysoperatør på stridsbåt er ikke alle forunt.

For de få som kommer seg gjennom nåløyet, blir alt verdt det.

– Det å mestre og være blant de aller beste innenfor hurtigbåtnavigasjon og operasjoner, kommer ikke av seg selv. Det krever disiplin, hardt arbeid og et godt samhold. Det er noe man er stolt av å være en del av, og verdier man har med seg resten av livet.

Hvis man klarer seg gjennom den fem uker lange seleksjonsperioden som foregår både på land og i vann, kan man gå videre til neste steg. En ettårig grunnutdanning med seks måneder ren fagutdanning, og deretter seks måneder om bord på stridsbåten.

– Opptaket er hardt, men fullt overkommelig for sunn norsk ungdom. Vi trenger spesielt kandidater som har fullført relevant navigatør- og maskinistutdannelse. De som bringer med seg erfaring til opptaket, er svært ettertraktede.

Etter noen lange uker på havet setter de endelig kurs hjemover. Om kun et par timer kan sjefseleven omsider senke skuldrene. Han er ett steg nærmere målet – å bli skipssjef.