Norsk English
Illustrasjonsbilde

Avdelingsdirektør HMS og trygging

Vil du lede arbeidet med HMS og sikkerhetsstyring i Forsvaret? 

Stillingstittel
Avdelingsdirektør HMS og trygging
Ansettelse
Fast
Startdato
Avdeling
Forsvarsstaben
Sted
Søknadsfrist
29. jun. 2025 Søk her

Forsvarsstaben (FST) har på vegne av Forsvarssjefen (FSJ) utøvende myndighet for ledelse og styring av Forsvaret. FST skal sørge for at oppdrag blir gitt helhetlig til ansvarlige sjefer i Forsvaret, og at mål og resultater blir fulgt opp. Forsvarssjefen har i enkelte sammenhenger også sektoransvar for eksempel innen investeringer, IKT, modernisering og effektivisering. FST er FSJs strategiske stab og etatsjefens stab, og har ansvar for to hovedprosesser: virksomhetsstyring og virksomhetsutvikling. I tillegg skal FST støtte FSJ i hans utøvelse av kommando og kontroll samt krisehåndtering.

Stillingen og seksjonen er nyopprettet og under utvikling, og er organisert i Forsvarsstabens Avdeling for HR- og kompetanse. HR- og kompetanse er ledet av Forsvarets HR-direktør, og består av arbeidsgiverseksjonen, kompetanseseksjonen, HMS- og tryggingsseksjonen og analyse- og utviklingsseksjonen.

Avdelingsdirektøren vi søker etter her vil lede seksjonen HMS- og sikkerhetsstyring. Seksjonen bestå av 5 personer. Avdelingsdirektøren vil ha det overordnede faglige ansvaret i tillegg til personalansvaret for alle ansatte i seksjonen. 

    • Ha faglig ansvar for styring og utvikling av Forsvarets systematiske arbeid for å ivareta personell (liv og helse), materielle verdier og ytre miljø mot uønskede hendelser:
      •  blant annet arbeidsmiljø, forurensning og støy, strålevern, kjemikalier og produkter, brann- og eksplosjonsvern og våpen mv.
    • Lede og bidra inn i FSTs styrings- og utviklingsprosesser.
    • Delta i sjef FST HRs ledergruppe.
    • Delta i og gjøre selvstendig saksbehandling innenfor gitte fullmakter og avdelingens ansvarsområder etter egen kompetanse og avdelingens behov.
    • Lede og utvikle seksjonens medarbeidere.
    • Relevant mastergrad. Særlig lang og relevant erfaring med god resultatoppnåelse vil etter vurdering kunne kompensere for lavere utdanningsnivå.
    • Erfaring fra sikkerhetsarbeid og HMS på strategisk nivå fra en større virksomhet, med dokumenterte resultater.
    • Kunnskap om gjeldende lover og forskrifter innenfor HMS og sikkerhetsstyring.
    • Erfaring med personal- og teamledelse.
    • Erfaring med styring og utvikling av sikkerhetsstyring og HMS-området.
    • Kunnskap om/erfaring med bruk/utvikling av relevante digitale verktøy.
    • Du må kunne norsk meget godt, både muntlig og skriftlig.
    • Du må kunne sikkerhetsklareres til HEMMELIG og NATO SECRET før tiltredelse (for mer informasjon om sikkerhetsklarering, se www.nsm.no).

    Det er ønskelig at du kan vise til en eller flere av følgende kvalifikasjoner:

    • Erfaring med/fra
      • å lede utviklingsprosjekter
      • bærekraftsarbeid.  

    • Kunnskap om
      • resultatoppfølging og rapportering innenfor sikkerhetsstyring og HMS- området

    Forsvaret benytter elektronisk søknadsbehandling. Attester og vitnemål må legges ved søknaden før den sendes inn. Hvis du har fullført høyere utdanning utenfor Norge, må denne være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (tidligere NOKUT), og du må dokumentere godkjenningen.

  1. Stillingen krever at du er fleksibel, positiv og initiativrik, samt at du har gode analytiske evner og helhetsoversikt. Du må trives med å lede og koordinere arbeid og har svært god kommunikasjons- og formidlingsevne. Videre er du proaktiv, systematisk og har en løsningsorientert tilnærming til HMS-utfordringer. Du er flink til å formidle og skape gode relasjoner med interne og eksterne miljøer. Du er lydhør, presterer og har godt lag med fageksperter og evner å skape engasjement og en positiv sikkerhetskultur i organisasjonen. I tillegg evner du å håndtere komplekse problemstillinger og ta beslutninger basert på fakta og analyse. Vi ønsker oss en resultatorintert seksjonsleder.

    Vi legger vekt på personlig egnethet for stillingen. Aktuelle kandidater vil bli kalt inn til intervju.

    • Få bidra til et svært viktig samfunnsoppdrag
    • En inspirerende arbeidsplass preget av høyt tempo, tillit, åpenhet, respekt og med god kollegastøtte
    • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
    • Utfordrende, variert og spennende hverdag i en flat og dynamisk organisasjon
    • Tverrfaglig arbeidsmiljø preget av variert og høy kompetanse med et utstrakt samarbeid og dedikerte kollegaer
    • Medlemskap i Statens pensjonskasse med gode låne-, pensjons- og forsikringsordninger (se spk.no).
    • Arbeidssted sentralt i Oslo sentrum Akershus festning
    • Mulighet for fleksibel arbeidstid og trening i arbeidstiden med tilgang til treningsanlegg
    • Mulighet for hjemmekontor

    Vi tilbyr stilling som avdelingsdirektør og stillingen lønnes for tiden med kr 1 100 000 til kr 1 300 000 brutto pr. år avhengig av kvalifikasjoner. Stillingen er plassert på særavtalen for ledende personell i Forsvaret (kr 190 000/år) som inngår i nevnte lønnsspenn. For spesielt godt kvalifiserte kandidater vil høyere avlønning kunne vurderes. Av lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse. For nærmere informasjon om stillingen, se kontaktinformasjon. 

    Ønsker du å bidra til vår tryggingsmiljø? Da oppfordrer vi deg til å søke. Vi ser frem til å motta din søknad!

  2. En jobb i Forsvaret er noe mer enn en jobb. Forsvarets viktigste oppgave er å skape sikkerhet for Norge og trygghet for befolkningen. Uansett hvilken stilling du har, er du med på å ivareta landets og fellesskapets interesser. For å verne om alt vi har og alt vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare. Vi ønsker derfor ansatte som bidrar til en god kultur ved å vise respekt og ta ansvar for hverandre, og ha mot til å handle riktig og våge å si ifra.

    Forsvarsstaben (FST) har på vegne av forsvarssjefen utøvende myndighet for ledelse, styring og utvikling av Forsvaret. FST skal sørge for at oppdrag, mål og resultater blir fulgt opp. Forsvarssjefen har i enkelte sammenhenger også ansvar for hele forsvarssektoren, for eksempel innen investeringer, IKT, modernisering og effektivisering. I tillegg skal FST støtte forsvarssjefen i hans utøvelse av kommando og kontroll samt krisehåndtering.

    I Forsvaret er det ønskelig at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Vi vil sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen hvis det er behov for dette. Noen av Forsvarets stillinger kan ha egne helsekrav og krav til fysisk skikkethet.

    I henhold til offentlighetsloven § 25 andre ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Det er egne regler for militære stillinger.

    Forsvaret benytter elektronisk søknadsbehandling. Attester og vitnemål må legges ved søknaden. Høyere utdanning gjennomført utenfor Norge må være offentlig godkjent av NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Godkjenningen må dokumenteres.

    Det blir gjennomført bakgrunnssjekk når sikkerhetsklareringen gjennomføres.

    Les mer om jobb i Forsvaret.

Kontakt

Cecilie Blydt Heuch

HR Direktør

Telefon: 97041160

Forsvaret som arbeids­giver

  1. Illustrasjon militær lege
    Våre kjerneverdier

    Verdigrunnlaget vårt er noe av det viktigste vi har i Forsvaret. For å kunne verne om det vi har og det vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare.

    Kjerneverdiene respekt, ansvar og mot skal ligge til grunn for alt vi gjør.

    Trenger kompetanse fra mange fagfelt

    Forsvaret utlyser mange typer stillinger hvert år og trenger medarbeidere innenfor mange ulike fagfelt. Vi ser etter både nyutdannede og de med lang erfaring. 

    Hos oss jobber det blant annet ingeniører, kokker, jurister, økonomer, leger, HR-personell og en rekke andre yrkesgrupper – både militære og sivile.

    Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Som IA-bedrift vil vi legge arbeidsforholdene til rette.

  2. Illustrasjonsfoto av samarbeid

    Søker du jobb i Forsvaret, er vi pålagt å gjøre en grundig vurdering av søkere og gjennomføre sikkerhetsklarering. Her er stegene som påvirker jobbsøkerprosessen i Forsvaret, og som gjør den noe mer langvarig enn søknadsprosesser hos andre.

    Grundige vurderinger

    Etter søknadsfristen gjør vi en grundig vurdering av alle søknader, og ser dem opp i mot stillingsutlysningens krav. Deretter kaller vi inn til intervju. Vi gjennomfører vanligvis to intervjurunder med sjekk av attester og referanser. Som statlig virksomhet følger vi kvalifikasjonsprinsippet.

    Ta gjerne kontakt om du lurer på hvor vi er i prosessen. Kontaktinformasjon finner du i stillingsannonsen.

    Tilsettingsrådet beslutter ansettelsen

    Forsvaret følger lovene og reglene som gjelder for ansettelser i det offentlige. Det betyr blant annet at vi har et tilsettingsråd som bestemmer hvem som skal ansettes.

    Etter intervjuene vurderes søkerne og rangeres i en innstilling. På bakgrunn av denne avgjør Tilsettingsrådet hvem som skal tilsettes. Når stillingen er besatt, vil alle søkere få informasjon om hvem som er tilsatt.

    Sikkerhets­klarering

    Illustrasjonsfoto av et operasjonsrom /
Opreations room

    Til de fleste stillingene i Forsvaret kreves det sikkerhetsklarering. En sikkerhetsklarering er en tillitserklæring som forteller at den som har blitt klarert, vurderes som tilstrekkelig pålitelig, lojal og med nok sunn dømmekraft til å kunne håndtere sikkerhetsgradert informasjon på en god måte.

    Med sikkerhetsgradert menes informasjon som ikke skal offentliggjøres, og som kan være til fare for samfunnets sikkerhet dersom den spres. Mer informasjon om sikkerhetsklarering finner du på sidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

    Offentlig søkerliste

    Tastatur
Keyboard

    Forsvaret er pliktig til å utarbeide offentlig søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle søkere til en stilling. I søknadsprosessen er det mulig å be om å ikke være med på en slik liste, dersom du har gode grunner til det.

    Søkerlistene blir ikke distribuert, men offentligheten har mulighet til å be om innsyn.

    Utvidet søkerliste

    Alle søkerne til en stilling er part i saken og har rett til å se en utvidet søkerliste som inneholder informasjon om navn, alder, utdanning og arbeidserfaring for alle søkerne. Det er ikke mulig å slippe å stå på denne listen.
     

    En utvidet søkerliste skal behandles som andre dokumenter som er unntatt offentlighet. Det er du som jobbsøker – og ingen andre – som har rett til informasjonen i søkerlisten.

  3. A062_C016_0101Z9.0000791
    Vi tilbyr våre ansatte ordninger og aktiviteter som er ment å bidra til økt arbeidsglede og motivasjon.

     

    • Fleksibel arbeidstid.
    • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling
    • Gunstige pensjons-, forsikrings- og lånevilkår gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse.
    • To timer trening i arbeidstiden per uke.
       

    Mange av Forsvarets arbeidssteder har eget treningssenter du kan bruke gratis.