Norsk English
Illustrasjonsbilde

HMS-rådgiver

Ønsker du å jobbe med HMS i en spennende organisasjon i utvikling?

Stillingstittel
HMS-rådgiver
Ansettelse
Fast
Startdato
Avdeling
Forsvarets logistikkorganisasjon
Søknadsfrist
Utløpt

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) Stab søker en strukturert og engasjert medarbeider som trives med å jobbe bredt og systematisk innen helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Stillingen er en del av HMS-, utviklings- og kompetanseavdelingen i FLO Stab, som består av ti dyktige medarbeidere. Som HMS-rådgiver vil du ha en sentral rolle i å støtte ledelsen i det systematiske HMS-arbeidet. Du blir del av et fagmiljø med tre HMS-rådgivere, hver med egne spesialområder, samt kolleger med ansvar for kompetanseutvikling, varsling, og organisasjons- og lederutvikling.

Du får arbeidsplass i moderne og trivelige lokaler sentralt på Lysaker Torg, rett ved E18 og med kort vei til både buss og tog. Stillingen innebærer noe reisevirksomhet.
Som en del av Forsvarets styrkestruktur, vil du også ha definerte oppgaver som skal løses i situasjoner som krise eller krig. FLO har avdelinger og ansatte over hele landet – både sivile og militære med høy kompetanse og lang erfaring innen militær logistikk.

FLO jobber kontinuerlig med å fornye, forenkle og forbedre Forsvarets logistikk – for å sikre både økt bærekraft og styrket kampkraft. Som en del av FLO er du med på å legge til rette for at Forsvaret kan løse sitt samfunnsoppdrag og forsvare Norge.

  1. Arbeidsoppgavene omfatter i hovedsak:

    • HMS rådgivning til FLOs ledelse
    • Sekretær for AMU, herunder utarbeide saksgrunnlag og følge opp tildelte saker
    • Fagekspert innen fysisk arbeidsmiljø, herunder kjemikalier, drivstoff og støy
    • HMS-rapportering
    • Hendelseshåndtering
    • Bidra i utarbeidelse og evaluering av virksomhetsplaner, HMS-handlingsplaner og HMS styringssystem
    • Støtte ledere med utførelse av aktivitetene i HMS-årshjul og risikovurderinger
    • Rådgi og støtte ledere innen HMS-området ifm organisasjonsendringer
    • Saksbehandling av tildelte HMS-oppdrag og -saker fra overordnet- og underordnet nivå
    • Deltakelse i utviklingsprosjekter hvor det er behov for HMS kompetanse
  2. For å være kvalifisert for stillingen kreves det at du:

    • Har relevant bachelor-utdanning innenfor et eller flere av følgende fag områder: arbeids- og velferdsfag, HMS, miljøfag, helsefag, sikkerhetsfag eller juridiske fag.
    • Søkere uten godkjent bachelor-utdanning kan komme i betraktning dersom man kan dokumentere minst seks års praksis innen HMS som er direkte relevant til de fleste av den utlyste stillingens arbeidsoppgaver 
    • Har minimum tre års erfaring med utøvende HMS-rådgivning, relatert til stillingens oppgaver
    • Har bred erfaring innen HMS-faget i henhold til Arbeidstilsynets arbeidsmiljømodell
    • Har erfaring med HMS arbeid der helsefaren også er knyttet til fysiske påvirkninger som for eksempel kjemikalier, drivstoff, gasser, støv eller støy
    • Er god bruker av digitale systemer, for eksempel MS Office, HMS-systemer, saksbehandlings- og arkivsystemer.
    • Har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk.
    • Må kunne sikkerhetsklareres til HEMMELIG og NATO SECRET før tiltredelse (for mer informasjon om sikkerhetsklarering, se www.nsm.no)

    Det er ønskelig at du har:

    • Erfaring fra både utøvende HMS-arbeid på lokalt nivå og på overordnet nivå i større organisasjoner
    • Erfaring fra offentlig forvaltning
    • Erfaring med analysearbeid, fortrinnsvis fra større virksomheter
    • Erfaring med å lede prosjekter
    • HMS-relaterte kurs som kan dokumenteres

    Legg ved dokumentasjon på alle kvalifikasjoner når du søker. Hvis du har fullført høyere utdanning utenfor Norge, må denne være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (tidligere NOKUT), og du må dokumentere godkjenningen.

    • Du har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner, med evne til å tilpasse kommunikasjonsformen til ulike målgrupper
    • Du er strukturert, har evne til å prioritere blant for mange oppgaver og viser i praksis stor gjennomføringskapasitet
    • Du er analytisk, lærer raskt og kan anvende ny kunnskap i arbeidet
    • Du kan skape resultater både gjennom selvstendig arbeid og i team
    • Du har god evne til å utvikle gode og effektive prosesser, understøttet av teknologi
    • Du ser endring, omstilling og utvikling som positive muligheter, og liker å arbeide i en organisasjon i stadig utvikling 
    • Du trives med en balanse mellom strategiske utviklingsoppgaver og rutinemessige konkrete oppgaver
    • Jobb i en dynamisk organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
    • Medvirkning og selvstendighet i arbeidet innen eget arbeidsområde
    • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling med mange spennende arbeidsoppgaver og utfordringer
    • Bred kontaktflate og nettverksbygging
    • Fleksibel arbeidstid og noe mulighet for å jobbe hjemmefra.
    • Mulighet for inntil 2 timer trening i arbeidstiden
    • Medlemskap i Statens pensjonskasse (http://spk.no) som har en av Norges beste pensjonsordninger

      Du vil få stilling som rådgiver (stillingskode 1434), med lønn fra kr. 659 000; til kr. 852 000; brutto per år, avhengig av kvalifikasjoner.
      Av lønnen trekkes 2% lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse.

      Ønsker du å bidra til Forsvarets videre utvikling? Da oppfordrer vi deg til å søke. Vi ser frem til å motta din søknad!
  3. En jobb i Forsvaret er noe mer enn en jobb. Forsvarets viktigste oppgave er å skape sikkerhet for Norge og trygghet for befolkningen. Uansett hvilken stilling du har, er du med på å ivareta landets og fellesskapets interesser. For å verne om alt vi har og alt vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare. Vi ønsker derfor ansatte som bidrar til en god kultur ved å vise respekt og ta ansvar for hverandre, og ha mot til å handle riktig og våge å si ifra.

    Som en del av Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO)  sørger du for at Forsvaret kan utføre sine oppgaver og forsvare landet på best mulig måte. FLO fornyer, forenkler og forbedrer Forsvarets logistikk. Det gir styrket kampkraft og bærekraft. I FLO jobber sivile og militære med høy kompetanse og lang erfaring med militær logistikk og materiell. Forsyning og vedlikehold av materiell, som er unikt for Forsvaret, er kjernekompetansen til FLOs ansatte. FLO ivaretar innkjøp og driftsanskaffelser for forsvarssektoren.

    I Forsvaret er det ønskelig at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne . Vi vil sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen hvis det er behov for dette. Noen av Forsvarets stillinger kan ha egne helsekrav og krav til fysisk skikkethet.

    I henhold til offentlighetsloven § 25 andre ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Det er egne regler for militære stillinger.

    Forsvaret benytter elektronisk søknadsbehandling. Attester og vitnemål må legges ved søknaden. Høyere utdanning gjennomført utenfor Norge må være offentlig godkjent av NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Godkjenningen må dokumenteres.

    Det blir gjennomført bakgrunnsjekk når sikkerhetsklareringen gjennomføres.

    Les mer om jobb i Forsvaret.

Kontakt

Steinar Christian Sjaastad

Avdelingssjef

Telefon: 957 86 745

Forsvaret som arbeids­giver

  1. Illustrasjon militær lege
    Våre kjerneverdier

    Verdigrunnlaget vårt er noe av det viktigste vi har i Forsvaret. For å kunne verne om det vi har og det vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare.

    Kjerneverdiene respekt, ansvar og mot skal ligge til grunn for alt vi gjør.

    Trenger kompetanse fra mange fagfelt

    Forsvaret utlyser mange typer stillinger hvert år og trenger medarbeidere innenfor mange ulike fagfelt. Vi ser etter både nyutdannede og de med lang erfaring. 

    Hos oss jobber det blant annet ingeniører, kokker, jurister, økonomer, leger, HR-personell og en rekke andre yrkesgrupper – både militære og sivile.

    Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Som IA-bedrift vil vi legge arbeidsforholdene til rette.

  2. Illustrasjonsfoto av samarbeid

    Søker du jobb i Forsvaret, er vi pålagt å gjøre en grundig vurdering av søkere og gjennomføre sikkerhetsklarering. Her er stegene som påvirker jobbsøkerprosessen i Forsvaret, og som gjør den noe mer langvarig enn søknadsprosesser hos andre.

    Grundige vurderinger

    Etter søknadsfristen gjør vi en grundig vurdering av alle søknader, og ser dem opp i mot stillingsutlysningens krav. Deretter kaller vi inn til intervju. Vi gjennomfører vanligvis to intervjurunder med sjekk av attester og referanser. Som statlig virksomhet følger vi kvalifikasjonsprinsippet.

    Ta gjerne kontakt om du lurer på hvor vi er i prosessen. Kontaktinformasjon finner du i stillingsannonsen.

    Tilsettingsrådet beslutter ansettelsen

    Forsvaret følger lovene og reglene som gjelder for ansettelser i det offentlige. Det betyr blant annet at vi har et tilsettingsråd som bestemmer hvem som skal ansettes.

    Etter intervjuene vurderes søkerne og rangeres i en innstilling. På bakgrunn av denne avgjør Tilsettingsrådet hvem som skal tilsettes. Når stillingen er besatt, vil alle søkere få informasjon om hvem som er tilsatt.

    Sikkerhets­klarering

    Illustrasjonsfoto av et operasjonsrom /
Opreations room

    Til de fleste stillingene i Forsvaret kreves det sikkerhetsklarering. En sikkerhetsklarering er en tillitserklæring som forteller at den som har blitt klarert, vurderes som tilstrekkelig pålitelig, lojal og med nok sunn dømmekraft til å kunne håndtere sikkerhetsgradert informasjon på en god måte.

    Med sikkerhetsgradert menes informasjon som ikke skal offentliggjøres, og som kan være til fare for samfunnets sikkerhet dersom den spres. Mer informasjon om sikkerhetsklarering finner du på sidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

    Offentlig søkerliste

    Tastatur
Keyboard

    Forsvaret er pliktig til å utarbeide offentlig søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle søkere til en stilling. I søknadsprosessen er det mulig å be om å ikke være med på en slik liste, dersom du har gode grunner til det.

    Søkerlistene blir ikke distribuert, men offentligheten har mulighet til å be om innsyn.

    Utvidet søkerliste

    Alle søkerne til en stilling er part i saken og har rett til å se en utvidet søkerliste som inneholder informasjon om navn, alder, utdanning og arbeidserfaring for alle søkerne. Det er ikke mulig å slippe å stå på denne listen.
     

    En utvidet søkerliste skal behandles som andre dokumenter som er unntatt offentlighet. Det er du som jobbsøker – og ingen andre – som har rett til informasjonen i søkerlisten.

  3. A062_C016_0101Z9.0000791
    Vi tilbyr våre ansatte ordninger og aktiviteter som er ment å bidra til økt arbeidsglede og motivasjon.

     

    • Fleksibel arbeidstid.
    • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling
    • Gunstige pensjons-, forsikrings- og lånevilkår gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse.
    • To timer trening i arbeidstiden per uke.
       

    Mange av Forsvarets arbeidssteder har eget treningssenter du kan bruke gratis.