Norsk English

Emneside for LED2402 Luftmilitær ledelse - teori og praksis

Hva lærer du

Emnet har som mål å forbedre/styrke den fremtidige offiserens evne til å lede luftmilitære operasjoner på avdelingsnivå i en luftving. Emnet skal gi forståelse for hvordan Luftforsvarets kultur preger offiserens lederskap, spesielt når det gjelder ansvaret for å bidra til effektive og trygge operasjoner. Luftforsvarets læringskultur og fly- og bakketryggingskultur står derfor sentralt i emnet. Det vil bli rettet særlig fokus mot lederens ansvar for systematisk tilnærming til prestasjonsutvikling både som individ og i samspill med andre. Emnet skal gi økt forståelse for krisebegrepet og de faktorer som påvirker krisehåndtering på luftving-nivå i konfliktspekteret fred, krise og krig. Emnet omfatter også engelskundervisning og skal gi kadettene innsikt i bruk av retorikk i en militær kontekst.

Emnet inneholder følgende overordnede temaer:

  • Tema 1: Luftforsvaret som en lærende organisasjon
  • Tema 2: Lederskap i kriser
  • Tema 3: Engelsk: Persuasion
  1. Kunnskap

    Etter emnet kan kadetten:

    • vise bred kunnskap om Luftforsvarets læringskonsept for prestasjonsutvikling i operasjoner, trening og øvelser
    • gjøre rede for forhold som påvirker menneskelig atferd og yteevne i kriser og lederens ansvar og rolle i håndtering av dette
    • vise kunnskap om Luftforsvarets fly -og bakketryggingskultur
    • gjøre rede for lokale planverks struktur, innhold og hvordan disse kommer til anvendelse i møte med kriser.
    • ha kunnskap om ulike språklige og retoriske grep som tillater formidling av argumenter på en overbevisende måte.

    Ferdigheter

    Etter emnet kan kadetten:

    • anvende faglig kunnskap ved å lede gjennomføring av helhetlig debrief for å ivareta læring og prestasjonsforbedring av gruppe/team etter oppdrag /hendelser.
    • anvende faglig kunnskap om crew resource management 
    • beherske lederverktøy for risikohåndtering
    • anvende faglig kunnskap om krisehåndtering.
    • reflektere over egen anvendelse av kriseplanverk samt avdekke mangler i planverket på avdelingsnivå i en luftving
    • kunne formidle egne refleksjoner og formulere et argument i en skriftlig, sammenhengende tekst på idiomatisk korrekt engelsk

     

    Generell kompetanse

    Etter emnet kan kadetten:

    • formidle sentralt fagstoff knyttet til stress og mestring i kriser
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre om hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for utvikling og ivaretakelse av en tryggingskultur i en organisasjon som Luftforsvaret.
    • planlegge og gjennomføre varierte aktiviteter med fokus på prestasjonsutvikling
    • formulere seg muntlig og skriftlig på engelsk tilpasset ulike situasjoner.
  2. Gjennomføring

    Klasseromsundervisning, diskusjoner, praktiske arenaer, øvelser.

    Emnet vil inneholde dagsøvelser knyttet til beslutningsprosesser, stress og mestring. Kadetten gis et betydelig ansvar å fasilitere læring/debriefing av de praktiske arenaene, herunder skape refleksjon, læringsfokus og erfaringssløyfer.

    Emnet avsluttes med en øvelse knyttet til planverk og Luftforsvarets rolle i et krisescenario der kadettene skal gis kunnskaper om og ferdigheter i plan og beslutningsprosesser knyttet til krisehåndtering.

    Temaet Persuasion har som målsetting å videreutvikle kadettenes kunnskap om og ferdigheter i muntlig og skriftlig engelsk, da særlig med tanke på retoriske vurderinger omkring språkbruk i situasjoner man kan måtte forholde seg til som offiser i Luftforsvaret og Forsvaret. Temaet kombinerer analyse av historiske taler med praktisk utøvelse.

  3. LED2402 

    Vurderingsform: Semesteroppgave teller 90%

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 

    Karakterskala: A-F

     

    Individuell muntlig engelsk eksamen teller 10%

    Varighet: 20 min

    Karakter: A-F

    For engelsk skal det også leveres obligatorisk oppgave for å kunne gå opp til eksamen:

    Essay (kadettene skal først levere og få tilbakemelding på annotert bibliografi, skal deretter peer reviewe hverandres essay, og til slutt levere en endelig versjon).