Norsk English

Emneside for LED2403 Veiledning som praktisk fundament for ledelse

Hva lærer du

Emnet «Veiledning som praktisk fundament i ledelse» skal gi kadettene større innsikt i hvordan lederen gjennom veiledning kan bidra til å utvikle og ivareta sine medarbeidere/undergitte slik at den enkelte og organisasjonen løser de tildelte oppdrag på en god og hensiktsmessig måte. Forsvarets ledelsesfilosofi, Oppdragsbasert Ledelse (OBL), har til hensikt å bidra til en desentralisert beslutnings- og handlingsmyndighet. Dette fordrer tillit og forståelse mellom over-, side- og underordnet, og forutsetter en ledelsesform som skaper team og avdelinger som kommuniserer og samhandler effektivt. Fordypningsstudiet understøtter OBL ved å vektlegge offiserens evne til å være oppdrags-, utviklings- og samspillsorientert i sin atferd, og utvikle veilederkompetanse som skal bidra til egen og andres vekst innenfor disse områdene. Emnet skal gi kadettene innsikt i hvordan veiledning kan bidra til å skape gode læringsprosesser for individ og grupper. Herunder utvikle kadettenes egen leder- og veilederpraksis som kan benyttes i studietiden for å bistå hverandre i læring og utvikling, og som grunnlag for senere tjeneste. Veiledning kan sees på som et praktisk verktøy i lederskapet, og fordypningsemnet kan bidra til å utvikle en veiledende lederstil. Gjennom dette kan kadettene, nå og i fremtidige lederstillinger, fremstå som gode rollemodeller. Forannevnte er viktige komponenter i individets og avdelingens læringsprosess, og gjenspeiler det fokus forsvarssjefen har på ledelsesutvikling generelt og veiledning spesielt.

Militær idrett og trening (MIT) og Engelsk undervises parallelt med det enkelte selvvalgte fordypningsemne.

Tema i emnet

  1. Ledelse og veiledning i Forsvaret
  2. Veiledningsferdigheter i lederskap, og i læringsprosesser for individ og grupper.
  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emnet har kadetten:

    • Bred kunnskap om rollen som veileder.
    • Bred kunnskap om hvordan veiledning kan brukes som verktøy for egen og andres utvikling, og for å skape gode læringsprosesser.
    • Kunnskap om hvordan veiledning kan være en praktisk og aktiv komponent i utøvelse av ledelse.
    • Kunnskap om hvordan ledelse og veiledning kan bidra til å øke medarbeiderens mestringstro, motivasjon for nye utfordringer, og evne til selvstendig handling.
    • Kunnskap om ulike former, metoder og teknikker innenfor veiledning.
    • Kunnskap om hvordan teori om ledelse, grunnsynet for militær ledelse, og balansert lederatferd kan knyttes til anvendelse av veiledning. 

    Ferdighet

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Anvende veiledningsferdigheter og samtaleverktøy i individuelle læringsprosesser.
    • Fasilitere for refleksjon og læring i grupper gjennom å anvende veiledningsferdigheter.
    • Kan reflektere over hvordan veiledning kan påvirke oppdragsløsning, samspill og utvikling i egen avdeling i Forsvaret, herunder påvirke effektivitet og trivsel på arbeidsplassen.
    • Reflektere over hvordan etikk og egne holdninger påvirker egen veiledning og eget lederskap.
    • Reflektere over hvordan lederen gjennom utøvelse av en veiledende lederstil kan fremstå som en god rollemodell. 

    Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Benytte veiledning som en praktisk ferdighet i utøvelsen av eget lederskap.
    • Planlegge, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler som kan fremme utvikling av selvinnsikt, vekst, mestringstro og handlingsalternativer hos veisøker(e).
    • Bidra til læringsprosesser for individer og grupper.
  2. Gjennomføring

    Emnet vil bestå av teori, praktisk trening og refleksjon individuelt og i grupper av ulike størrelser. Emnet vil legge til rette for at kadettene får trene på veiledning i forskjellige kontekster.

  3. Gjeldende litteraturliste for 2026 Vår finner du i Leganto
  4. Obligatorisk arbeidskrav:

    Ett (1) refleksjonsnotat over egen læring. Vurderes som godkjent/ikke godkjent. Må være  godkjent for å kunne gjennomføre eksamen. 

    Vurderingsform:

    Individuell muntlig eksamen med praktisk gjennomføring av veiledningssamtale med påfølgende analyse og teoretiske perspektiver. Hjelpemidler ikke tillatt.  

    Varighet: ca 50 minutter

    Karakterskala: A-F

  5. Engelsk undervises gjennom hele vårsemesteret, parallelt med fordypningsemnene (LED2403, LED2405, MILM2403, MILM2406 og MILM2408) og MILM2405. Pensum (ca. 250 sider), arbeidskrav og vurdering tilfaller MILM2405, men blir iverksatt ved semesterets oppstart. Se emneplanen i MILM2405 og engelskfagets itslearning-side for mer informasjon.