Emneside for MILM1402 Militær problemløsning og metode

Hva lærer du

Hensikten med emnet er tredelt: (1) skape forståelse for hvordan man kommer frem til kunnskap gjennom vitenskapelig metode; (2) skape forståelse for hvordan man kan komme frem til gode beslutninger gjennom militær problemløsningsmetode; (3) skape forståelse for hvordan operativ planlegging og lederskap i praksis henger sammen. Emnet skal i tillegg videreutvikle kadettenes engelskkunnskaper og ferdigheter (muntlig og skriftlig), samt gi en grunnleggende innføring i hvordan systematisk fysisk trening har betydning for kroppen og den mentale evnen til å gjennomføre militære operasjoner

  1. Kunnskaper

    Etter endt emne kan kadetten:

    • forklare sentrale begreper i vitenskapelig metode
    • forklare sentrale begreper i beslutningsteori og praksisteori
    • forklare de etiske føringene for en vitenskapelig undersøkelse
    • forklare forskjellen på kvalitative og kvantitative metoder og deres styrker og begrensninger
    • forklare sentrale begreper innen etikk
    • forklare rasjonalet for militær plan- og beslutningsprosess
    • forstå militær plan- og beslutningsprosess
    • forstå og forklare hvordan operativ planlegging i praksis omfatter lederskap, organisasjonskunnskap, kommando og kontroll, språk (norsk og engelsk, skriftlig og muntlig) og internasjonalt samarbeid.
    • forstå sammenhengen mellom fysisk yteevne og mental kapasitet, og hvorfor denne sammenhengen  er av stor betydning for prestasjoner i  operasjoner, og i operativt virke i Luftforsvaret
    • benytte idiomatiske strukturer på engelsk både skriftlig og muntlig, og kan gjenkjenne samt overføre relevant læring mellom ulike kontekster
    • anvende teorier og metoder for å belyse problemstillinger innen organisasjon og ledelse av organisasjoner

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kadetten:

    • beherske de krav som ligger i å skrive en akademisk oppgave
    • beherske skriftlig fremstilling i akademisk tekst og i militære maler
    • anvende militær plan- og beslutningsprosess • anvende kunnskap om etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk til å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
    • anvende kunnskap om fysisk trening for utvikling og ivaretakelse av egen fysisk form og idrettslige ferdigheter.
    • formulere argumenter og egne refleksjoner koherent både i skriftlig og muntlig engelsk, samt kunne tilpasse språkbruk etter formål og mottaker.
    • anvende teorier og metoder for å belyse problemstillinger innen organisasjon og ledelse av organisasjoner

    Generell kompetanse

    Etter endt emne kan kadetten:

    • innhente, analysere og vurdere ulike former for informasjon 
    • vurdere hvilke metoder som egner seg til å besvare problemstillinger som er relevante for Forsvaret
    • analysere standardiserte prosedyrer, og diskutere forholdet mellom teori og praksis i egen profesjon
    • anvende stabsmetodikk som verktøy for å belyse problemer og fatte beslutninger
    • diskutere og kommunisere betydningen av etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk for å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
    • tilegne seg kunnskap om relevante ord og uttrykk på engelsk
    • Planlegge, lede og gjennomføre egen og andres fysiske trening på kort og lang sikt med fokus på å utvikle styrke og utholdenhet.
  2. Den teoretiske delen av modulen anvender tilpassede pedagogiske undervisningsopplegg som egenstudier, kollokviegrupper, e-kurs, ordinære og digitaliserte forelesninger og seminarundervisning. Emnet har en tydelig praksis-komponent, slik at kadettene kan erfare hvordan operativ planlegging og operativt lederskap omsettes fra teori til praksis.

    Emnet består av tre tema som gjennomføres som en kombinasjon av teori, praksis og refleksjon, organisert i plenum-, team- og individuelt arbeid.

    Praksisarena:

    Mot slutten av første skoleår gjennomføres to praksisarenaer: - Øvelse X, som har til hensikt å være en arena for praktisk trening av lederskap under ulike forhold. Dette innebærer blant annet trening på ledelse i en operativ kontekst som tar opp tematikk fra undervisningen i vårsemesteret som for eksempel beslutningstaking, etiske problemstillinger og stress og mestring. Øvelsen skal også være en arena for å trene grunnleggende militære ferdigheter. - Øvelse kampflybase, som har til hensikt å gi kadettene praktisk innsikt i planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag på taktisk og stridsteknisk nivå på en flybase. Kadettene skal gis praktisk kunnskap om hvordan operasjoner planlegges og gjennomføres ved forskjellige typer avdelinger på basen. Dette vil også gi kadettene innsikt i utvalgte kapasiteter og operasjonskonsepter i Luftforsvaret, samt en innføring i planleggingsmetodikk på grunnleggende nivå.

    Engelsk og Militær idrett og trening (MIT)

    Perspectives and Analysis videreutvikler kadettenes kunnskap om og ferdigheter i engelsk som arbeidsspråk i Luftforsvaret. 

    I hele perioden gjennomføres også obligatorisk ferdighetstrening i militær idrett og trening (MIT) med 2 + 2 timer pr uke. Fokuset i perioden vil være å planlegge og gjennomføre trening mot å øke egen fysisk form og idrettslige ferdigheter innenfor relevante fysiske og militære disipliner. Undervisningen vil tilpasses de aktivitetene som foregår innenfor emnet, herunder praksisarenaene, og baserer seg på utdrag fra Gjerstad, Asbjørn (2006). Treningslære. Oslo: Gyldendal.

  3. Brun, W og Kobbeltvedt, T. (2005). Beslutningstaking i operative situasjoner. I: J Eid og H Johnsen (red) Operativ Psykologi. Fagbokforlaget Bergen s 155-178 (22 s)

    Dragsnes, J.G, Moland, F. og Henriksen, D. (2018). Stabshåndbok i luftmilitær planlegging. Trondheim: Skipnes Kommunikasjon.

    Forsvarets stabsskole. (2010). Håndbok i stabstjeneste for Forsvaret. Oslo: Forsvarets stabsskole, s 34-143 og 164-169. 

    Forsvarsstaben. (2019). FFOD. Forsvarets fellesoperative doktrine. (S. 156 -166) Oslo: Forsvarets høgskole. (10s)

    Hebditch, D. (2017). ‘Planning, fast and slow: or how to make military planning work for you’. Hentet 12.04.2018 fra https://www.cove.org.au/breakin/paper-planning-fast-and-slow-or-how-to-m...

    Irgens, E. J. (2011). Dynamiske og lærende organisasjoner: ledelse og utvikling i et arbeidsliv i endring. Bergen: Fagbokforlaget, s 1-80 (80s).

    Jacobsen, D.I. (2015): Hvordan gjennomføre undersøkelser? - Innføring i samfunnsvitenskapelig metode, kapittel 1 ‘Teori og empiri - spørsmål og fakta’, kapittel 2 ‘Metode - en pragmatisk tilnærming’, kapittel 3 ‘Etiske og praktiske avveininger’, kapittel 8 del 1 ‘Det åpne individuelle intervjuet’. (61s)

    Jacoben, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget, kap 4 og 5. (70 s.)

    Eidhamar, A. (2014). Vekst og utvikling etter traumatiske hendelser. Pacem, 17 (2), 69-74. (6 s)

    Johansen, B. H. (2018). Beslutningstaking i operative situasjoner. I: J Eid og H Johnsen (red) Operativ Psykologi. Fagbokforlaget Bergen s 251-264 (14 s)

    Johansen, R. B., Laberg, J. C., and Martinussen, M. (2013a). Measuring military identity: Scale development and psychometric evaluations. Social behavior and Personality, 41, 861 - 880. (19s)

    Kahneman, D. og Klein, G. (2009). Conditions for intuitive expertise: a failure to disagree. American Psychologist, 64(6), s. 515-526. (12 s.)

    Maguen, S. and Litz, B. (2012). Moral injury in Veterans of War. PTSD Research Quarterly, 23 (1), 1-6. (6s)

    Kjeldstadli, K. (1992). Kapittel 2 ‘Hva er historie?’, kapittel 12 ‘Kildegransking’ og kapittel 17 ‘Forklaringer’. I Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. (49 sider)

    Lavik, T., Fjørtoft, K. & Pedersen, J. (2014). ‘Kunnskapens grunnlag’. I Lavik, T., Fjørtoft, K. & Pedersen, J., Filosofi for samfunnsvitere. Oslo: Universitetsforlaget. s. 116-156 (40 s.)

    Luftforsvarsstaben (1995). Håndbok i lederskap for Luftforsvaret. Kap 1, Å utøve Ledelse s 23-71 (48 s), Kap 7, Problemløsning - Beslutningstaking s 253-293, Oslo, Luftforsvarsstaben. (40 s.)

    Lunde, N. T. og Matlary, J. H. (red) (2009). Etikk og militæretikk, Oslo: Gyldendal. Kap1, 2, 4, 5, 6 (124 s).

    Engelsk (ca. 100s)

    Kompendium med utdrag fra blant andre følgende tekster:

    Jackson, Shirley (June 18, 1948). The Lottery. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/1948/06/26/the-lottery

    Holmes, Jeanette (2013). Utdrag fra Introduction to Socio-linguistics. 8-11, 292-6, 352-54

    I tillegg har kadettene ansvar for en selvvalgt tekst.  

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Paper. I løpet av gjennomføringen av tema 1) vitenskapelig metode, skal kadetten levere et 4-5 siders paper og levere et skriftlig arbeid på ca 3 sider som inneholder en vurdering/refleksjon av en metodisk tilnærming. I engelsk skal det leveres et essay.

    Obligatorisk arbeidskrav: Muntlig fremlegg. I engelsk skal det gjennomføres én obligatorisk muntlig presentasjon.

     

    Vurderingsform: Muntlig eksamen. Gruppe-eksamen i tema 2 "Plan og beslutningsprosess".

    Varighet: 15-30 minutter

    Karakterskala: A-F

    Andel: 4/10

    Hjelpemidler: Alle

     

    Vurderingsform: Muntlig gruppe-eksamen i tema 3 "operativt lederskap".

    Varighet: 15-30 minutter

    Karakterskala: A-F

    Andel: 5/10

    Hjelpemidler: Alle

     

    Vurderingsform: Muntlig eksamen i engelsk.

    Gruppering: Individuell muntlig eksamen

    Varighet: 20-30 minutter

    Karakterskala: A-F

    Andel: 1/10